Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2010

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ- ΜΑΡΙΖΑ ΚΩΧ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΜΑΖΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 40 ΧΡΟΝΙΑ!

Αυτή η φωτογραφία- ντοκουμέντο είναι του 1969, τότε που ο Διονύσης Σαββόπουλος με τα Μπουρμπούλια του και τη Μαρίζα Κωχ εμφανίζονταν στο Ροντέο, το πρώτο rock ή έστω εναλλακτικό στέκι της νυχτερινής Αθήνας. Στα αριστερά μάλιστα της φωτογραφίας, όποιος προσέξει θα δει το σήμα της χούντας πάνω στο κουτάκι με τα σπίρτα! Έκτοτε, ο Νιόνιος και η Μαρίζα χάθηκαν μέσα στα χρόνια και ο καθένας τράβηξε τη δική του πορεία. Αναμφισβήτητα όμως η Κωχ υπήρξε η μόνη που οι διασκευές της στα τραγούδια του Σαββόπουλου συχνά ξεπερνούσαν τις πρωτότυπες εκτελέσεις του δημιουργού τους.

Αναφέρω ενδεικτικά τα Δημοσθένους λέξις, Οι μάγοι, Σαν τον Καραγκιόζη και το απόσπασμα από τον Μπάλο, ενώ θα ήταν παράβλεψη να αφήσω εκτός τη μπαλάντα σε μουσική και στίχους της τραγουδοποιού και ερμηνεύτριας με τίτλο Για τον Διονύση. Για μένα η καλλιτεχνική σχέση Σαββόπουλου- Κωχ, στις δεκαετίες τουλάχιστον 1960 και ΄70, ήταν κάτι σαν την αντίστοιχη των Dylan- Baez στις ΗΠΑ, τηρουμένων των αναλογιών βέβαια. Σήμερα το βράδυ οι δυο τους θα ξαναβρεθούν μαζί στη σκηνή και πάλι μετά από τέσσερις δεκαετίες! Η Μαρίζα Κωχ είναι καλεσμένη του Διονύση Σαββόπουλου στη σειρά εκδηλώσεων για τη sixties περίοδο του, Το περιβόλι του τρελού κλπ., μια σειρά εορταστικών εκδηλώσεων που εδώ και καιρό έκαναν την Αθήνα ολόκληρη να μιλάει για τον πατέρα των Ελλήνων τροβαδούρων. Από τις 18.00 το απόγευμα, περάστε από την αίθουσα του Μετρό της πλατείας Συντάγματος, όπου ο Διονύσης Σαββόπουλος με την ενορχηστρωτική επιμέλεια της Εστουδιαντίνας Μαγνησίας θα καλέσει στη σκηνή τους φίλους του Μαρίζα Κωχ, Αλίκη Καγιαλόγλου, Γιώργο Δημητριάδη, Βασιλική Καρακώστα, Πάνο Μουζουράκη κ.α. Η συγκίνηση θα είναι μεγάλη και η είσοδος ελεύθερη!

14 σχόλια:

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS είπε...

Γεια σου φίλε, ανακάλυψα το μπλογκ σου πριν κάνα μήνα, όταν διάβασα μία συνέντευξη με τον Πουλικάκο. Τώρα, με παρέπεμψε ένας φίλος, για να το ξαναδώ (το μπλογκ σου). Ξέρω ότι αγαπάς το ελληνικό ροκ - έχω δει και την ταινία σου, όταν προβλήθηκε πριν καιρό από την ΕΤ1 - και γι' αυτό οφείλω να στο πω. Η φωτό που δημοσιεύεις δεν είναι από το 1969, αλλά, κατά πάσα πιθανότητα, από την Άνοιξη του '71. Βλέπω, εκτός από την Κωχ και το Σαββόπουλο, τον Johnny Lambizzi, τον Βασίλη Ντάλλα (εκεί αριστερά να καπνίζει, εκείνος δεν είναι;) και τον Σπύρο Καζιάνη. Αυτόν που κάθεται μπροστά, με τη μπλούζα, δεν τον αναγνωρίζω. Το '69 η Κωχ ήταν σχεδόν άγνωστη. Πρέπει να είχε βγάλει μόνο κάποια 45άρια. Ένα απ' αυτά το αναφέρω στο μπλογκ μου - την "Ακροθαλασσιά". Κατά τα λοιπά, σε σχέση με το "μνημόσυνο" του Σαββόπουλου για τα sixties, έχουν γραφεί απίστευτες ανακρίβειες, κι έχουν ετεροχρονιστεί διάφορα ντοκουμέντα. Η δουλειά είναι στο πόδι. Και πέραν των καλλιτεχνών, που θα παίξουν ό,τι είναι να παίξουν το όλον πράγμα είναι αρπαχτή. Anyway. Για κάποιες φαιδρότητες γράφω, επίσης, στο μπλογκ. Δεν το διαφημίζω... μην το πάρεις έτσι. Απλώς, έχω μιαν ευαισθησία όσον αφορά στα "γεγονότα".
Καλή χρονιά.

BOSKO είπε...

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/PHONTAS TROUSSAS...
χαίρομαι για την επίσκεψη! Πρέπει να σου πω κι εγώ ότι είσαι ένας από τους πιο καταρτισμένους μουσικά δημοσιογράφους, ότι σε διαβάζω και σε παρακολουθώ χρόνια κι ότι εκτιμώ πολύ τη γραφή σου. Εδώ όμως πρέπει να σου πω ότι αν δεν ξέρω ποιας χρονολογίας είναι μία φωτογραφία ποτέ δε βάζω του κεφαλιού μου. Η photo αυτή είναι πράγματι της σαιζόν 1969- 1970 στο Ροντέο. Μόλις είχε βγει "Το περιβόλι του τρελού" του Σαββόπουλου και ο Νιόνιος βασικά αυτό το άλμπουμ παρουσίαζε με την συμμετοχή της Κωχ, η οποία τραγουδούσε δημοτικά με τα Μπουρμπούλια να τη συνοδεύουν. Το ΄71 πια ο Σαββόπουλος βρισκόταν στο Κύτταρο και μόνο μια φορά εμφανίστηκε η Κωχ δίπλα του, για λίγες παραστάσεις, μαζί και με τους Λήδα- Σπύρος. Το ΄69 επίσης δεν ήταν καθόλου άγνωστη η Μαρίζα. Από το ΄66 ήδη ο Μίκης Θεοδωράκης είχε γράψει για τη φωνή της έναν κύκλο τραγουδιών, ενώ είχε συνεργαστεί με τον Γιάννη Σπανό και τον Νίκο Μαμαγκάκη (στον κιν/φο) και τον Νίκο Χουλιαρά (στη δισκογραφία). Ειδικά το ΄69 είχε τραγουδήσει επίσης στις "θαλασσογραφίες" του Λοΐζου μαζί με Νταλάρα, Καλατζή, Πάριο. Επίσης, μόλις είχε επιστρέψει από μουσικές σπουδές και...χιπισμό στο Λονδίνο, οπότε αμέσως εντάχθηκε στο σχήμα του Σαββόπουλου.
Δεν έχω παρακολουθήσει καμία απ' αυτές τις εκδηλώσεις του Σαββόπουλου, διότι είχα κάποια προβλήματα αυτόν τον καιρό, αλλά δεν έχω καμία αμφιβολία ότι θα' ναι όπως τα λες. Να προσθέσουμε ακόμη ότι ΟΛΟΙ οι guests του Νιόνιου εμφανίζονται στο τζάμπα...
όσο για τον κύριο στη φωτογραφία που δεν αναγνωρίζεις, είναι ο Μουρίκης. Τους άλλους τους βρήκες όλους!

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS είπε...

Λοιπόν, επιμένω ότι έχεις λάθος. Ο Lambizzi πρωτοέπαιξε με τον Εξαδάκτυλο, τέλη ’70 – αυτό λένε οι δικές μου πληροφορίες – και μετά πήγε στα Μπουρμπούλια, όπου εμφανίζεται και στον «Μπάλλο», τον Απρίλη του ’71. Το ’69 θεωρώ απίθανο να έπαιζε ο Lambizzi στα Μπουρμούλια. Στη φωτό οι περισσότεροι έχουν «μαλλιά». Το ’69 δεν είχαν γενικευτεί τα «μαλλιά». Στις φωτό του Ντάλλα π.χ. που έχουν διασωθεί από το ’69 είναι σε όλες με μαλλιά μέχρι το σβέρκο. Πώς είναι δυνατόν να έχει τέτοια μαλλούρα το ’69; Αφήνω το γεγονός ότι το '69 ο Σαββόπουλος συνεργαζόταν με τον Άρη Τασσούλη και για ένα φεγγάρι με το Γιώργο Ρωμανό. Αν δεν είναι λοιπόν «άνοιξη ’71», σίγουρα είναι τέλη ’70 (το οποίον, και αυτό, το θεωρώ απίθανο). Οι μουσικοί μην νομίζεις ότι θυμούνται καλύτερα από ’μας – οι περισσότεροι δεν έχουν ιδέα και μπερδεύουν μήνες και χρόνια (τουλάχιστον)· γιατί, πολλοί, λένε και άλλες μπαρούφες. Επιμένω δε και ως προς το ότι η Κωχ ήταν «άγνωστη» το ’69. Το ότι είχε πει ένα-δυο τραγούδια στις 45 στροφές, κι είχε συμμετοχή σ’ ένα δίσκο δεν την κατατάσσουν, αμέσως, στις «γνωστές». Εξάλλου, ξέρεις πως ο «Αραμπάς» βγήκε το ’71. Οι «Θαλασσογραφίες» που μου λες είναι το ’70 – όχι το ’69. Έχουν σημασία οι μήνες και τα χρόνια, πολλές φορές ακόμη και οι ημέρες, αν θέλουμε να καταγράφουμε σωστά τα γεγονότα.

BOSKO είπε...

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/PHONTAS TROUSSAS...
λοιπόν, επειδή θα αποσυνδεθώ τώρα, σου λέω ότι η φωτογραφία είναι από το αρχείο της Κωχ και πίσω αναγράφεται με στυλό "Ροντέο, 1969"...τι άλλο να πούμε, μπορεί εσύ να τα ξέρεις καλύτερα και να μη θυμόμαστε όλοι οι άλλοι, αν και η Μαρίζα απέκλεισε το ενδεχόμενο κάποιος να πρόσθεσε τη χρονολογία στο πίσω μέρος της φωτογραφίας αρκετά χρόνια μετά. Εξακολουθώ επίσης να επιμένω ότι η Μαρίζα ήταν ψιλογνωστή το ΄69 στους κύκλους τουλάχιστον του λεγόμενου "έντεχνου". Αργότερα, στα early 70s, χαρακτηρίστηκε ως ποπ καλλιτέχνιδα.

Arts Cele είπε...

Γεια σου Αντώνη !
Παρακολουθώ εδώ και κάποιο καιρό το μπλογκ - κυρίως για τις αναρτήσεις σου για τη Φλέρυ αλλά και για τα υπόλοιπα - και τα άρθρα σου στο Δίφωνο . Είπα λοιπόν να στείλω .Πραγματικά με εντυπωσίασε η ερμηνεία της Κωχ στο "οι παλιοί μας φίλοι" (άλλη διάσταση .θα έλεγα). Συνέχισε και μεις μαζί σου !

Arts Cele είπε...

Γεια σου Αντώνη !
Εδώ και καιρό παρακολουθώ τις αναρτήσεις σου στο blog - ιδίως αυτές για τη Φλέρυ - και διαβάζω τα άρθρα στο Δίφωνο . Αποφάσισα λοιπόν να γράψω . Πραγματικά με εντυπωσίασε η ερμηνεία της Κωχ στο "οι παλιοί μας φίλοι" (άλλη διάσταση , μαν ! far out όπως θα ΄λεγε ένας χίπης...) Σου εύχομαι καλή συνέχεια , καλή χρονιά και μεις μαζί σου !

BOSKO είπε...

Electra...
γεια σου και σένα, Electra, και σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
καλώς σε βρίσκω, λοιπόν, και θα είμαστε σ' επαφή!

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS είπε...

Καλησπέρα Αντώνη Μποσκοΐτη
Έρχομαι να καταθέσω κι ένα ακόμη στοιχείο, για να το κλείσω από τη μεριά μου το θέμα. Σε συνέντευξη του Σαββόπουλου στα Επίκαιρα, σε κάποια Ρένα Σ., το Δεκέμβριο του 1970, αναφέρεται πως εμφανιζόταν στο Ροντέο το Φθινόπωρο του ’70 (πράγμα που σημαίνει πως το συγκεκριμένο μαγαζί ήταν ανοιχτό όχι μόνο την περίοδο 1969-70, αλλά και την επομένη) και πως έπαιξε εκεί για λίγο διάστημα (τότε, ίσως, ήταν μαζί του η Κωχ και οι Διόσκουροι – ο Βαγγέλης Γερμανός με τον Βασίλη Ζαρούλια). Λέει δε, καθαρά, ο ίδιος ο Σαββόπουλος, πως τον Δεκέμβριο (όχι νωρίτερα) του '70 το Ροντέο ήταν κλειστό. Πιθανώς, λοιπόν, εκεί γύρω στον Οκτώβρη του ’70 να βγήκε αυτή η φωτογραφία με την Κωχ… αν και σου ξαναλέω ότι ο Lambizzi εκείνη την εποχή ήταν στον Εξαδάκτυλο. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όσο και να το τραβήξουμε προς τα πίσω το θέμα, ’69 δε βγαίνει με τίποτα.
Καλή καρδιά.

BOSKO είπε...

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS...
ρε συ Φώντα, καλά κάνεις και τα γράφεις όλα αυτά, θαυμάζω ειλικρινά το μεράκι σου, μα κι εγώ ο καψερός πως να πω ότι είναι του ΄70 η φωτογραφία αφού πίσω το γράφει καθαρά: "Ροντέο, 1969"...Όσο για τον Lambizzi, που τότε έπαιζε με τους Εξαδάχτυλος, ΟΚ, αλλά δε θα μπορούσε να ήταν και με τα Μπουρμπούλια του Σαββόπουλου στο Ροντέο προτού ηχογραφηθεί ο "Μπάλος" το ΄71; εδώ στο "Ζωντανοί στο Κύτταρο", στη "Μαύρη Θάλασσα" ηλεκτρική κιθάρα έπαιξε ο Νίκος Δαπέρης των Πελόμα Μποκιού- εννοώ πως στο πλαίσιο του "όλοι μια οικογένεια είμαστε", δεν ήταν αδύνατο να μπήκε εκτάκτως ο Lambizzi στα Μπουρμπούλια προτού προσχωρήσει κανονικά. Παρεμπιπτόντως, ξέρεις ότι βρήκα το βινύλιο των Πελόμα με το διπλό εξώφυλλο και τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες μέσα; πόσο λες; στα τρία ευρώ από πλανόδιο πωλητή στο Μοναστηράκι! Εννοείται πως το τσίμπησα και την έκανα με ελαφρά, μην καταλάβαινε τι θησαυρό έδωσε για ένα...πακέτο τσιγάρα! Να έρχεσαι πάντα, να γράφεις, να με διορθώνεις και να κάνεις τις παρατηρήσεις σου, πραγματικά φχαριστιέμαι "κουβέντα".

καλό σου βράδυ & καλή χρονιά να' χεις!

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS είπε...

ΟΚ ρε Αντώνη, όμως όταν φεύγει ένας μουσικός και πάει κάπου αλλού, συνήθως φεύγει τασακωμένος. Εντάξει, δεν ξέρω αν ο Lambizzi τσακώθηκε με τον Πουλικάκο και τον Τριανταφύλλου και πήγε στα Μπουρμπούλια, σίγουρα όμως τσακώθηκε με το Σαββόπουλο κι έφυγε από τα Μπουρμπούλια, για να πάει στους Socrates! Υπάρχει δε μία συνέντευξή του παλιά στη Μουσική (τεύχος 4, 3/1978) στην οποία τα χώνει άγρια στο Σαββόπουλο.
Όσον αφορά στους Πελόμα - την έκανες! Είναι τουλάχιστον σε καλή κατάσταση;

BOSKO είπε...

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS...
δεν έχω ιδέα τι μπορεί να συνέβη μεταξύ του Lambizzi, του Πουλικάκου, του Σαββόπουλου, των Socrates κ.ο.κ. Ίσως ο ίδιος να μας διαφώτιζε σήμερα αν δεν είχαν χαθεί τα ίχνη του. Μήπως ξέρεις τι γίνεται αυτός ο σπουδαίος μουσικός; Είναι εν ζωή; Ο Τσιλογιάννης που ήταν πολύ φίλος του επίσης έχει χάσει επαφή μαζί του εδώ και πολλά χρόνια.
το βινύλιο των Πελόμα είναι σε άριστη κατάσταση και με τα tracks στην αρχική έκδοση, χωρίς δηλαδή το "Γαρύφαλλε- Γαρύφαλλε" μέσα!

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS είπε...

Ζει ο Lambizzi και είναι στην Ιταλία. Αυτό που δεν ξέρουν πολλοί είναι πως όταν έφυγε και από τους Socrates πήγε στην Ιταλία και έφτιαξε με τον Demetrio Stratos και άλλους τους Area! Ξέρεις τι γκρουπάρα ήταν οι Area... Μιλάμε για το '72. Εγώ νομίζω - και ας ακούγεται κουφό - πως οι Area στην αρχή ήταν επηρεασμένοι από τον Εξαδάκτυλο. Καλύτερα, ο Lambizzi είχε μεταφέρει "αισθητικά κομμάτια" του Εξαδάκτυλου στους Area. Κατά γενική ομολογία, όσων, τότε, τον γνώρισαν υπήρξε ο μεγαλύτερος κιθαρίστας που πέρασε εκείνη την εποχή από την Ελλάδα (απόντος και του Καρακαντά). Ακόμη και ο Σπάθας πήρε πολλά απ' αυτόν, όπως και όλοι οι υπόλοιποι. Υπήρξε βασικά jazz κιθαρίστας - τα soli του στο "Μπάλλο" τ' ακούς. Όλη η ηλεκτρική τζαζ σκηνή του '70 - jazz club Μπαράκου κ.λπ. - στηρίχτηκε στον Lambizzi. Περίπτωση. Χαμένος όμως. Πάντως εξακολουθεί να παίζει. Κάποιος γνωστός τον είχε δει το καλοκαίρι στο Μιλάνο...

BOSKO είπε...

ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ/ PHONTAS TROUSSAS...
πολύ χαίρομαι με τα νέα του Lambizzi. Πρόσφατα, η Αυστραλέζα ελληνίστρια και μουσικολόγος Gale Holst, με την οποία ο Johnny ήταν ζευγάρι στα 70s, με ρωτούσε αν είχα ακούσει κάτι γι' αυτόν. Δεν ήξερα και δε θα φανταζόμουν ούτε κατά διάνοια ότι ο Lambizzi θα πήγαινε με τους Area του Stratos (έχω δύο άλμπουμ τους σε cd- επανεκδόσεις της ιταλικής Akarma). Δηλαδή ο Lambizzi είχε περάσει απ' τους Socrates πριν το ΄72; λογικό, αφού στην ταινία μου ο Τρανταλίδης έλεγε πως ο Lambizzi τον πρωτοπήγε στους Socrates. Κοίτα τι μαθαίνει κανείς!

υ.γ. προχθές πέτυχα τον μέγιστο Καρακαντά απέναντι απ' το Μουσείο, στην Πατησίων. Φορούσε ένα χακί τζάκετ και τα μαλλιά του, αν διέκρινα καλά, έχουν μακρύνει. Δε μιλήσαμε, ήμουν μέσα σε ταξί.

nikos_paleo_faliro είπε...

Καλησπερα Αντωνη, Φωντα....Πραγματικα απολαμβάνω την συζητηση σας, χωρίς να μπορώ να εκφέρω ασφαλή άποψη, μιας και εκείνη η περίοδος (τελη 60, αρχες 70) είναι εκτός της περιόδου μελέτης μου...
Το σίγουρο είναι ότι-όπως μου είχε πει ο αείμνηστος Δήμης Παπαχρήστου, πολλές φορές πηγαίνοντας να "παίξεις" στο club, έβρισκες άλλον κιθαρίστα, ντράμερ ή μπασίστα από αυτόν που έπαιζες την προηγούμενη, καθώς για ένα ραντεβου με μιά γκόμενα ή μία "εμφανιση αρπαχτής" κάπου αλλού, οι μουσικοί συνήθιζαν να στέλνουν φίλους τους να παίζουν αντ'αυτών! Πολύ περισσότερο δε, πιθανό θεωρώ η Μαρίζα να έκανε μιά βόλτα από το Ροντέο, να είδε φως κ να μπήκε να πει και 2 τραγουδάκια! Ασφαλέστερη πληροφορία θα ήταν να δούμε πότε ξεκίνησε να δουλέυει το Ροντέο παρά να ρωτάμε τους μουσικούς, που πιστέψτε το θυμούνται πολύ λιγότερα από εμάς!
ΥΓ Ουτε εγω πήγα σε καμία εκδήλωση του Σαββόπουλου, θεωρώ σημαντικό τον Σαββόπουλο, αλλά όχι σημαντικότερο από τους OLYMPIANS, τους FORMINX, τον Ρωμανό και τον Πουλικάκο. Και εφόσον αυτοί δεν ήταν εκεί, το θεώρησα ανούσιο να παω...
ΥΓ Ο Καρακαντάς είναι μία χαρά αν κ σακατεμένος (κυριώς ψυχικά). Εχει εκνευριστεί δε, με αυτούς που διαδίσουν δεξιά και αριστερά ότι μετα το ατύχημα δεν ξαναέπαιξε κιθάρα.... άσχετα αν τωρα παίζει πλήκτρα σε μία β' κατηγορίας συνοικιακή ταβέρνα....