Δευτέρα, 16 Ιουνίου 2008

Η ΓΑΛΗΝΗ ΩΣ ΑΚΡΟΑΜΑ!


ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΑΝΟΥ- ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ (ΗΛΙΑ ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΥ – ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ)- LYRA
Ηχογράφηση μια κι έξω (σε 15 ώρες, όπως μας πληροφορεί η ερμηνεύτρια στο ένθετο της έκδοσης) των Προσανατολισμών του Οδυσσέα Ελύτη στη μελοποίηση του Ηλία Ανδριόπουλου. Δύσκολο έργο ως άκουσμα, το οποίο μουσικά τουλάχιστον όμως οριοθετεί το έντεχνο στην πραγματική του διάσταση. Για τον συνθέτη Ανδριόπουλο, οφείλουμε να πούμε ότι το πόνημα του ευτύχησε κατά τη συγκεκριμένη απόδοση, τόσο από μέρους της Νένας Βενετσάνου, όσο και του πιανίστα – εκτελεστή Αντώνη Ανισέγκου. Δεν ξέρω εάν άλλοι συντελεστές θα κατάφερναν να απεμπλακούν από τον υπερβολικά λόγιο χαρακτήρα της μελοποιίας, πάνω στην προσπάθεια τους να επιβάλλουν το δικό τους ερμηνευτικό και εκτελεστικό ύφος. Εν προκειμένω, η Βενετσάνου είναι η κατ’ εξοχήν ερμηνεύτρια πρωτίστως του ακριβού ποιητικού λόγου και των αυθεντικών εντέχνων δημιουργών – όποτε δηλαδή δε γράφει η ίδια τη μουσική στα τραγούδια της. Η επιβλητική και στέρεα φωνή της κυματίζει κανονικά σα σημαία δεμένη σε κατάρτι πλοίου που διασχίζει το Αιγαίο! Αφρισμένη απόκριση στ’ αυτιά των κοχυλιών, όπως το ήθελε ακριβώς ο Ελύτης στο ποίημα Φλοίσβος φιλί και όπως τελικά τραγουδάει Το σταφύλι αυτό και τα Πουλιά στα χίλια χρώματα. Όσο για τον Ανισέγκο, η εκλεπτυσμένη jazzy παιδεία του τον βοήθησε απ’ το να αποφύγει μιαν αποστειρωμένη μουσειακού ύφους πιανιστική εκτέλεση. Πράγματι, θα συμφωνήσω με τον Ανδριόπουλο εκεί που λέει πως οι νότες του πέφτουν σαν ανοιξιάτικες δροσοσταγόνες, ενεργοποιώντας και αποφορτίζοντας τον πλούτο των λέξεων. Και θα πρόσθετα ότι η καθαρά μινιμαλιστική συνοδεία του Ανισέγκου σε συνδυασμό με τη χρήση των σοφών παύσεων μοιάζει να ενσωματώνεται απόλυτα στον ηχητικό διάκοσμο που δημιουργεί η Βενετσάνου με την τεράστιας έκτασης φωνή της.

* Τώρα που καλοκαιριάζει, ακούστε το cd αυτό μπροστά σε μια παραλία ακριβώς την ώρα που η νύχτα διαδέχεται τη μέρα και ο ουρανός παίρνει το μπλέ χρώμα του...φωτιστικού οινοπνεύματος! Θα με θυμηθείτε!

Δεν υπάρχουν σχόλια: