Τον συνάντησα στο στούντιο, Στο Κόκκινο 105,5, μαζί με τον φίλο του Κώστα Μουστρούφη, στιχουργό τριών τραγουδιών στη νέα δισκογραφική εργασία του από την Οδό Πανός του Γιώργου Χρονά. Ένα λαϊκό παιδί από το Νέο Ηράκλειο, που παραμένει παιδί κι ας κοντεύει τα πενήντα! Το 1979 βρίσκεται στο Κύτταρο με ένα νεανικό rock συγκρότημα να ξεπατικώνουν κομμάτια των Rolling Stones και της Janis Joplin! Οι Socrates από κάτω τους βλέπουν και γελάνε...Σε αντίθεση με τον Πουλικάκο που λίγο νωρίτερα τους είχε θεωρήσει παρέα του! Το 1980 κυκλοφορεί το πρώτο άλμπουμ των Apocalypsis, ένα σπάνιο δείγμα ελληνικού αγγλόφωνου art- rock, με τεράστιες σε διάρκεια συνθέσεις που θυμίζουν Yes, Genesis και τις καλύτερες στιγμές του βρετανικού progressive- rock κινήματος! Ταυτόχρονα, ο τραγουδιστής του συγκροτήματος προβαίνει σε σκηνικές ακρότητες: εμφανίζεται στο Κύτταρο ντυμένος...νύφη, βγαίνει από φέρετρα ως άλλος Screamin' Jay Hawkins ή τραγουδάει με μια τηλεόραση περασμένη στο κεφάλι του! Ακόμη και η επίσημη rock δισκογραφία της εποχής σχεδόν τους γυρνάει την πλάτη, αδυνατώντας να συλλάβει εάν οι πιτσιρικάδες κάνουν πλάκα ή απλώς αντιγράφουν τον Alice Cooper στο ξεκίνημα του! Καμιά σχέση με διαβεβαιώνει ο Γιάννης Παλαμίδας δεν υπήρχε περίπτωση να είχαμε δει όλα αυτά τα πράγματα μέσα στη χούντα ή αργότερα που δεν υπήρχε τόσο μεγάλη πληροφόρηση! Το πιο λυπηρό απ' όλα όμως ήταν που κανείς δε στάθηκε στη μουσική τους. Ποιος αλήθεια να νοιαζόταν για πρωτοποριακές techno- rock φόρμες την ώρα που η τσίκνα απ' τα κομματικά φεστιβάλ νεολαίας ακόμη κάπνιζε;
Οι Apocalypsis κυκλοφόρησαν ένα δεύτερο άλμπουμ το ΄81, χωρίς τον Παλαμίδα στη θέση του τραγουδιστή. Είχε ήδη μπει στη ζωή του η Λένα Πλάτωνος! Η Σαβίνα Γιαννάτου, η οποία έβγαινε κι έπαιζε με την κιθάρα της ως support στους Apocalypsis, είχε φωνάξει τη φίλη της την Πλάτωνος που αναζητούσε αντρική φωνή για το Σαμποτάζ, να δει και ν' ακούσει ένα φοβερό τραγουδιστή με extreme σκηνική παρουσία και απίστευτη φωνή!
Η συνεργασία έδεσε απόλυτα κι έτσι ο νεαρός τραγουδιστής, από τις αντεργκράουντ rock παραστάσεις του, βρίσκεται στη Lyra του διανοούμενου Πατσιφά να ηχογραφεί το Σαμποτάζ της Λένας Πλάτωνος, ένα δίσκο- ορόσημο, με τη συμμετοχή της Σαβίνας Γιαννάτου και τους υπερρεαλιστικούς στίχους της Λιλιπουπολίτισσας Μαριανίνας Κριεζή! Ο Παλαμίδας γελάει όταν του λέω πως στο δίσκο αυτό είχαμε για πρώτη φορά και με μεγάλη καθυστέρηση την εδώ μεταφορά των ιδεωδών της σεξουαλικής επανάστασης του ΄60! Ποιος άλλος να έβγαινε στις αρχές των 80s και να έλεγε ευθαρσώς Αν μ' αγαπάς έλα να κάνουμε έρωτα...Μου εξηγεί τι εστί Κοπερτί και επιτέλους μαθαίνουμε on air ό,τι ένα εφηβικό ερωτικό αντικείμενο δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ένα αυτοσχέδιο παιδικό τραγουδάκι, που ευφυώς μετάλλαξε η Κριεζή!
Συνέχιζε να παρακολουθεί την Πλάτωνος σε ό,τι έκανε! Από τον έξοχο Καρυωτάκη μέχρι τις πιο προσωπικές πειραματικές αναζητήσεις της, αρχής γινομένων με τις Μάσκες Ηλίου! Το 1989 η Πλάτωνος του εμπιστεύεται τη δεύτερη βερσιόν της Λάθος αγάπης, καθώς και τα τραγούδια ενός νέου κύκλου με τίτλο Το σπάσιμο των πάγων. Από τον Σείριο του Χατζιδάκι τούτη τη φορά! Ο Παλαμίδας απορεί γιατί όλοι αγνοούν το δίσκο αυτό μέσα στην εργογραφία της συνθέτριας κι εγώ του μεταφέρω μια εικόνα, όπως μου την αφηγήθηκε ο Γιώργος Χατζιδάκις: τον Μάνο Χατζιδάκι να ακούει επί ώρες τα τραγούδια από το τηλέφωνο, καθώς του τα έπαιζε στο πιάνο η Πλάτωνος κι έπειτα να αναφωνεί ενθουσιασμένος Έχεις γράψει αριστουργήματα, παιδί μου!
Συνέχιζε να παρακολουθεί την Πλάτωνος σε ό,τι έκανε! Από τον έξοχο Καρυωτάκη μέχρι τις πιο προσωπικές πειραματικές αναζητήσεις της, αρχής γινομένων με τις Μάσκες Ηλίου! Το 1989 η Πλάτωνος του εμπιστεύεται τη δεύτερη βερσιόν της Λάθος αγάπης, καθώς και τα τραγούδια ενός νέου κύκλου με τίτλο Το σπάσιμο των πάγων. Από τον Σείριο του Χατζιδάκι τούτη τη φορά! Ο Παλαμίδας απορεί γιατί όλοι αγνοούν το δίσκο αυτό μέσα στην εργογραφία της συνθέτριας κι εγώ του μεταφέρω μια εικόνα, όπως μου την αφηγήθηκε ο Γιώργος Χατζιδάκις: τον Μάνο Χατζιδάκι να ακούει επί ώρες τα τραγούδια από το τηλέφωνο, καθώς του τα έπαιζε στο πιάνο η Πλάτωνος κι έπειτα να αναφωνεί ενθουσιασμένος Έχεις γράψει αριστουργήματα, παιδί μου!
Δε θέλει ο Παλαμίδας να σταθούμε στα Σινερομάτζα, μια δουλειά- σφήνα μέσα στη συνεργασία του με την Πλάτωνος, σε δικούς του στίχους και μουσική, απ' όπου και τελικά παίζουμε μόνο το Όταν η γη θα εκραγεί! Αντιθέτως, αναφέρεται εκτενώς στα περίφημα Εργαστήρια του Τρίτου Προγράμματος, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, τότε που ο Μιχάλης Γρηγορίου (ένας συνθέτης εξίσου πρωτοποριακός με τη Λένα Πλάτωνος) έδινε βήμα σε νέους καλλιτέχνες με πειραματικές θέσεις και απόψεις για την τέχνη της μουσικής! Ως πολύτιμο δώρο, για τους ακροατές της εκπομπής μου, αλλά και για το αρχείο μου πλέον, ο Παλαμίδας φέρνει ένα cd και μεταδίδουμε συγκλονιστικά ηχητικά ντοκουμέντα: το καταθλιπτικό Τηλέφωνο, τη Θάλασσα του Μαρμαρά που λέμε να γυρίσουμε σε πειραματική ταινία μικρού μήκους (τ' ακούς, Δημήτρη Θεοδωρόπουλε, οπερατέρ μου;), την ψυχεδελική Καρδιά του Νοσφεράτου! Ακολουθεί το ΄93 ένας δίσκος σε μουσική του κορυφαίου κιθαριστή Παναγιώτη Μάργαρη, νυν συνεργάτη του Νότη Μαυρουδή. Ο Παλαμίδας μοιράζεται την ερμηνεία των τραγουδιών, αλλά και τους στίχους τους, με την Αθηνά Καραταράκη. Δίσκος- χαμένος σήμερα, που έμεινε στα αζήτητα, ολότελα αστήρικτος από τα ΜΜΕ και τις εταιρείες και που παρ' όλα αυτά περιείχε πανέμορφες έντεχνες και σίγουρα αντισυμβατικές μπαλάντες!
Μέχρι να τον αναζητήσει ο Κ. Βήτα το 2000 για τις ανάγκες του θεατρικού και κατόπιν του δισκογραφημένου soundtrack με τίτλο Angel Baby, ο Γιάννης Παλαμίδας πέφτει σε κανονικές...πείνες. Αναγκάζεται να κάνει δεύτερη φωνή σε λαϊκούς τραγουδιστές σε μαγαζιά, από την αισθητική των οποίων απείχε έτη φωτός. Ευτυχώς που η ωραία φωνή του αξιοποιείται ακόμη κατά καιρούς σε σπικάζ για διαφημίσεις, μέχρι και σε μεταγλωττίσεις ταινιών κινουμένων σχεδίων του Disney που παίζονται στους κινηματογράφους! Είναι όμως σαφής: αρνήθηκα να τραγουδήσω όποτε μου το ζήτησαν σε τέτοιου είδους δουλειές! Δε μπορείς μετά το Σαμποτάζ να δίνεσαι από δω κι από κει...Συμφωνούμε απόλυτα, Γιάννη!
Σήμερα; Ο Γιάννης Παλαμίδας μετά τη συναυλία του Ηρωδείου, νιώθει τόσο ευτυχισμένος, όσο και η Πλάτωνος! Εντυπωσιασμένος από την αγάπη του κόσμου (κι από τη δική σου, Μαρκησία του ο.), ηχογραφεί το δίσκο του με υλικό από τη δεκαετία του 1980, ανέκδοτα και βέβαια πολλά καινούργια τραγούδια! Τις επόμενες εβδομάδες θα κάνει ακρόαση του υλικού του με τη δασκάλα του, τη Λένα Πλάτωνος! Ώσπου να κλείσει η δίωρη εκπομπή, του μιλάω για νέα παιδιά με αισθητική σαν τους Your Hand In Mine και σπάω το δίπτυχο Πλάτωνος- Παλαμίδας παίζοντας Μιχάλη Σιγανίδη σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη, Νίκο Χαλβατζή με λούπες και rock electronics, όπως και progressive- rock των αρχών του 1970! Off the record μου λέει για χοντρές πουστιές που του έπαιξαν ξεφτιλισμένοι εταιρειάρχες και για το πόσο εκτιμάει τις ερμηνείες της Νένας Βενετσάνου, το καλλιτεχνικό ήθος της Μαρίζας Κωχ, την υγρή φωνή της Αλίκης Καγιαλόγλου και τον τσαμπουκά των αυθεντικών ροκάδων! Μόλις ανάβει το σήμα που δείχνει ό,τι είμαστε ξανά στον αέρα, δε διστάζει να φωνάξει Δώστε ευκαιρίες στα παιδιά με όραμα, στους νέους μουσικούς, όχι σαν και μένα που πήγα 50 χρονών για να ξανακάνω δίσκο! Πέφτει η εισαγωγή από το Αλίμονο, το τραγούδι που του εμπιστεύθηκε η Πλάτωνος από τα Ημερολόγια της και που προξένησε ένα από τα θερμότερα χειροκροτήματα στη συναυλία της περασμένης Δευτέρας! Τον ευχαριστώ και η εκπομπή τελειώνει!
* Γιάννη Παλαμίδα, ας σε ευχαριστήσω κι από δω γι' αυτή τη συνέντευξη! Και για τις ηχογραφήσεις- ντοκουμέντα που απλόχερα μου χάρισες! Και θα μου επιτρέψεις τώρα να ανακοινώσω κάτι πολύ ευχάριστο στους αναγνώστες αυτού του blog: Η Λένα Πλάτωνος μαζί με τη μπάντα του Ηρωδείου και εσένα, θα εμφανιστεί τον ερχόμενο χειμώνα σε αθηναϊκή μουσική σκηνή! Μήπως μαντέψατε, πού; Περισσότερα, προσεχώς...
Καλή εβδομάδα σε όλους!
10 σχόλια:
Δεν άκουσα όλη την εκπομπή δυστυχώς, αλλά όσο πρόλαβα ν' ακούσω ήταν εξαιρετικά. Ο Παλαμίδας πέρα από σπουδαίος τραγουδιστής έδειξε και στοιχεία αξιόλογου ανθρώπου. Ιδίως η ατάκα που αναφέρεις στο τέλος με τις «ευκαιρίες στους νέους» ήταν συγκλονιστική!
Ωστόσο αν κατάλαβα καλά δεν έγινε καθόλου λόγος για τους Νε (το γκρουπάκι που είχε με τον Πλακίδη στα τέλη των 90's) κι αναρωτιέμαι γιατί...
Όπως και να 'χει να 'σαι καλά που μοιράζεσαι τις εμπειρίες σου, τις φωτό κλπ. μαζί μας. Καλό βράδυ!
frank barrell...
χαίρομαι που το επισημαίνεις! Και η αλήθεια είναι πως μου έφερε ο Παλαμίδας ένα cd με κομμάτια από την περίοδο των Νε, απλά την τελευταία στιγμή προτίμησε να μην τα παίξουμε, όπως και να μην αναφερθούμε σ' αυτή τη φάση του. Νομίζω, αν θες την άποψη μου, επειδή στον επικείμενο νέο δίσκο του "επανεξετάζει" αρκετά τραγούδια από τη συγκεκριμένη περίοδο, τα οποία πολύ σωστά φυλάσσει για την ώρα ως κόρη οφθαλμού! Καλό ξημέρωμα & σ' ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!
Ε τώρα τι να πω...με κάνει και ντρέπομαι...
την άκουσα κι εγώ την εκπομπή αλλά προς το τέλος της.
Τον ευχαριστούμε για ό,τι μας χάρισε, κι αυτός και η Λένα.
άκουσα ένα κομμάτι της εκομπής, είμαι με τον Κύζικο στο Θησείο και φοράει από ένα ακουστικό ο καθένας, ακούμε το τυχερό αστέρι (ήξερα το κομμάτι αλλά δεν ήμουν σίγουρος ότι το λέει ο Παλαμίδας) και μένουμε εκστασιασμένοι βλέποντας την Ακρόπολη. Η φωνή του και στο λόγο του είναι θαυμάσια, δείχνει άνθρωπο ωραίο και με δύναμη και άποψη. Εύγε και εις ανώτερα και για τους δυο σας!
μαρκησία του ο. ...
να μη ντρέπεσαι καθόλου! Μετά τη Λένα, ο Παλαμίδας ήταν εκείνος που έπαθε πλάκα με την αγάπη του κόσμου!
celsius33...
ωραία εικόνα αυτή με τα ακουστικά που μοιραζόσουν με τον Kyziko κάτω απ' την Ακρόπολη! Είδες, όταν είσαι κλεισμένος σ' ένα στούντιο, ποτέ δεν ξέρεις υπό ποιες συνθήκες σε ακούν οι άλλοι έξω!
ο Παλαμίδας είναι για μένα η μεγαλύτερη ανδρική φωνή που χάρισε στα προσωπικά μου ακούσματα αυτός ο τόπος και ζωντανή (ευτυχώς ακόμα) απόδειξη ότι η Ελλάδα δεν παίρνει χαμπάρι τους θησαυρούς της.
Δεν άκουσα την εκπομπή για τον γνωστό λόγο. Ελπίζω όμως σύντομα να φτάσει στα χέρια μας η νέα του δουλειά.
(Όσο για τα μελαγχολικά σινερομάντζα εγώ τα αγαπώ και τα αναζητώ εναγωνίως, γι' αυτό mr bosko κάντε κάτι)
jirashimosu...
ώστε ψάχνεις τα "σινερομάτζα"; Κάτι θα κάνω γι' αυτό και πολύ σύντομα μάλιστα! Συμφωνούμε απόλυτα, ίσως ο Παλαμίδας να είναι ο σημαντικότερος Έλληνας ερμηνευτής (για όσους το' χουν πάρει χαμπάρι). Χθες μου τηλεφώνησε και μου έβαλε ν' ακούσω ένα εκπληκτικό νέο ηχογράφημα του, που λέγεται "Θέλω να περάσω απέναντι". Δε λέω τραγούδι, όπως βλέπεις, μια και μεγαλύτερη σημασία έχει ο progressive ήχος και η πειραματική του διάθεση, πέραν της αδιαμφισβήτητης φωνάρας του! Σε διαβεβαιώνω, επίσης, πως πρόκειται για έναν εξαιρετικό θετικό άνθρωπο και πολύ καλλιεργημένο! Προσεχώς η νέα δουλειά του από την Οδό Πανός!
καλο χειμωνα πλεον! δυστυχως εχασα αυτη τη συνεντευξη του Παλαμιδα που πρεπει να ήταν πολυ ενδιαφερουσα! υπαρχει καποιος τροπος, δεν ξερω αν διατηρειτε αρχειο με τις συνεντευξεις , να μπορεσω να ακουσω αυτη τη συνεντευξη του Παλαμιδα καθώς και αυτη που ειχες καλεσμενο το Στεργιο Τσιρλιαγκο και παρουσιασες το νεο δισκο της Πλάτωνος, γιατι θα με ενδιέφερε πραγματικά... Σημειωτέον ότι εχω παθει φρικη που ο καθε ασχετος που μεχρι προτινος ακουγε σκυλοποπ τωρα μιλαει για τη Λενα Πλατωνος και το Ηρωδειο και το παιζει ψαγμενος......
ανώνυμος...
κανένα πρόβλημα, φυσικά και κρατάω αρχείο με όλες τις συνεντεύξεις μου. Απλά σκέψου τον τρόπο πως θα έρθουν στα χέρια σου. Δεν έχεις αφήσει ούτε καν ένα όνομα. Τηλεφώνησε στο ραδιόφωνο από την επόμενη Κυριακή και τα "βρίσκουμε".
Χαιρετώ
καλησπέρα.Λοιπόν κι εγώ ενδιαφέρομαι για την συνέντευξη.Αν σου είναιεύκολο,στείλε μου ένα μήνυμα να μου πεις θα γίνει!Thanks a lot
Δημοσίευση σχολίου