Κάποτε που μπαινόβγαινα καθημερινά στο στούντιο της, αφού
έκανε την κοπή αρνητικού στο σπουδαστικό ταινιάκι μου, άνοιξα γαϊδουρινά το
ψυγείο της και έφτιαξα έναν παγωμένο φραπέ δίχως να τη ρωτήσω αν θα ήθελε κι
εκείνη έναν, ντάλα καλοκαίρι. Μου το κράτησε...Ερχόταν στη σχολή και
επιδεικτικά με προσπερνούσε χωρίς να μου μιλάει, ασχέτως αν συνέχισε να
δουλεύει το ταινιάκι μου. Όταν τα ''βρήκαμε'', χαμογέλασε - θυμάμαι - και μου
είπε πως δεν κρατάει πολύ ο θυμός της με αγόρια που έχουν μακριά μαλλιά.
Τα χρόνια περνούσαν. Χαθήκαμε. Όταν στην ελληνική τηλεόραση
προβλήθηκε κάποια στιγμή ο ''Ένας ερωδιός για τη Γερμανία'', η τελευταία ταινία
του Σταύρου Τορνέ, την ''έγραψα'' σε VHS βιντεοκασέτα για δύο λόγους: για να
μελετήσω την άγνωστη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι και, κυρίως, για να
''διασώσω'' τη μορφή της δασκάλας μου, να την ''κλείσω'' στο αρχείο μου. Διότι,
αυτή ήταν η ορνιθολόγος στην ταινία του Τορνέ που στηλίτευε την εκπόρνευση της
τέχνης δίχως ίχνος διδακτισμού και σοβαροφάνειας. Πλέον είμαι σίγουρος πως ο
Τορνές από τη μορφή της εμπνεύστηκε και έκανε έναν ερωδιό από τη Γερμανία
σημείο αναφοράς και τίτλο της ταινίας του.
Το ''Πού νά'σαι τώρα Άννα'' το πρωτάκουσα μέσα σε ταξί
συνοδεία κοινού μας φίλου. Ήταν η πρώτη φορά ίσως που δάκρυζα με τη φωνή του
Νταλάρα. Μήπως και με τραγούδι γενικότερα; ''Πραγματικά, πού να είναι η Άννα, πού να πήγε;'' γύρισα και ρώτησα
τον φίλο. Την ίδια μέρα είχαμε μάθει πως η Anna Wich άφησε την τελευταία της
πνοή σε ηλικία 48 ετών, χτυπημένη από τον καρκίνο. Η σορός της μεταφέρθηκε στη
Γερμανία, τη χώρα της, που αγαπούσε και έμοιαζε να μισούσε παράλληλα.
Το ντοκιμαντέρ που έφτιαξε το 2013 ο σύντροφος της,
σκηνοθέτης Σταύρος Καπλανίδης, είναι ένας φόρος τιμής στη μνήμη αυτής της
γυναίκας που πρόσφερε πολλά στον ελληνικό κινηματογράφο και που πάνω απ' όλα
αγάπησε την Ελλάδα με τον δικό της φιλοσοφημένο τρόπο. Δεν ξέρω πως θα
αντιδρούσε με ένα ναζιστικό μόρφωμα μεσ' στο Κοινοβούλιο. Ήταν πολύ
ευαίσθητη η Άννα για να το αντέξει, ενδεχομένως περισσότερο ευαίσθητη κι από
''ορίτζιναλ'' Έλληνες που έχασαν προγόνους τους σε κάποιο εκτελεστικό απόσπασμα.
Για μένα, από τον πρόωρο και άδικο θάνατο της κι ύστερα, ο σκοτεινός θάλαμος
έγινε ακόμη πιο σκοτεινός. Το εργαστήρι φωτογραφικής τέχνης μετατράπηκε σε
προθάλαμο για τον Παράδεισο, το μαύρο τούνελ που λένε ότι στο βάθος του
περιμένει τους περιπατητές του ένα άπλετο φως. Γαλήνιο. Όπως ήταν η ίδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου