ΤΟ BLOG ΠΟΥ ΑΓΑΠΑ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ, ΤΗ ΦΩΝΗ ΤΗΣ ΦΛΕΡΥΣ ΝΤΑΝΤΩΝΑΚΗ, ΤΙΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΣΤΕΠΕΣ ΤΗΣ ΛΕΝΑΣ ΠΛΑΤΩΝΟΣ, ΤΗ FATA MORGANA, ΤΟΥΣ ΤΡΟΒΑΔΟΥΡΟΥΣ, ΤΙΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΗΣ MAYA DEREN, ΤΗ ΓΕΝΙΑ ΤΟΥ WOODSTOCK, ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΥΔΡΟΧΟΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΝΤΙΡΡΗΣΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΝ
Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2010
ΕΔΩ (ΣΤΑ "ΝΕΑ" ΚΑΙ ΣΤΗΝ "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ") ΛΙΛΙΠΟΥΠΟΛΗ!
Σήμερα και αύριο το πανελλήνιο- έστω και μέσω του ημερήσιου Τύπου- θα σύρει τον χορό της Λιλιπούπολης, τριάντα χρόνια μετά από την έκδοση του θρυλικού άλμπουμ που διηύθυνε ο Μάνος Χατζιδάκις. Ο Σπύρος Σακκάς, η Σαβίνα Γιαννάτου, η Μαριέλλη Σφακιανάκη και ο Αντώνης Κοντογεωργίου ερμηνεύουν τα κομμάτια του Νίκου Κυπουργού, της Λένας Πλάτωνος και του Δημήτρη Μαραγκόπουλου σε στίχους της Μαριανίνας Κριεζή που άφησαν εποχή, όχι μόνο στη λεγόμενη παιδική ψυχαγωγία, αλλά και στο νεότερο ελληνικό τραγούδι γενικότερα. Για την ιστορία να πούμε ότι στο συνθετικό team της Λιλιπούπολης ανήκε επίσης ο Νίκος Χριστοδούλου, τα τραγούδια του οποίου τελικά έμειναν εκτός δισκογραφίας. Εννοείται πώς, ακόμη, στην πενταετία που διήρκησε η ραδιοφωνική αυτή εκπομπή (1976- 1980), πολλοί άλλοι τραγουδιστές είχαν περάσει από το στούντιο του Τρίτου Προγράμματος, ενσαρκώνοντας τους αλησμόνητους χαρακτήρες της: αναφέρω ενδεικτικά τη Νένα Βενετσάνου και την Κρίστη Στασινοπούλου. Σήμερα, λοιπόν, Τα Νέα του Σαββάτου προσφέρουν τη ζωντανή ηχογράφηση της Λιλιπούπολης που πραγματοποιήθηκε στο Μουσικό Θέατρο του Βόλου πριν από δέκα χρόνια και κυκλοφόρησε σε cd από τη Lyra. Αύριο, μαζί με την κυριακάτικη Καθημερινή θα δοθεί ολόκληρο το, ιστορικής αξίας, άλμπουμ του 1980 υπό τη διεύθυνση του Μάνου Χατζιδάκι -λίγο άδικο, βέβαια, τριάντα χρόνια τώρα η συγκεκριμένη έκδοση να συμπεριλαμβάνεται από πολλούς στην εργογραφία του Χατζιδάκι. Κι αυτό, διότι, παρ' όλο που ο μεγάλος συνθέτης υπήρξε η κινητήρια δύναμη της Λιλιπούπολης, ουσιαστικά άφησε απόλυτα ελεύθερη μια ομάδα νέων ανθρώπων να εργαστεί στους τομείς της σύνθεσης, της στιχουργικής και της μουσικής παραγωγής, προβαίνοντας σε μία άνευ προηγουμένου πολιτιστική επανάσταση! Και στις δύο βερσιόν του έργου που κυκλοφορούν με Τα Νέα και την Καθημερινή, τα τραγούδια αποδίδονται από τους ίδιους ερμηνευτές, εξαιρουμένης της Πλάτωνος στη δεύτερη live ηχογράφηση του 2000. Πιστεύω, όμως, πως καμία άλλη ερμηνεία, ούτε καν της Σαβίνας, δε φτάνει την αισθητική πληρότητα του Ρόζα- Ροζαλία ή της ροκιάς Μάσα- Σιδερομάσα με τη φωνή της Λένας από το 1980!Και μια και μιλάμε για ραδιόφωνο, μπορείτε να μας ακούσετε με τον Κώστα Μπαλαχούτη να κουβεντιάζουμε με τον Γιώργο Τσάμπρα για την ιστορία του λαϊκού τραγουδιού, καλεσμένοι της εκπομπής του με τον φοβερό τίτλο Παρ' το αλλιώς, γιατί θα βρεις...Στο Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας στους 103,7 από τις 16.00 έως τις 17.00 το απόγευμα σήμερα και αύριο πάλι!
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
17 σχόλια:
Συμφωνώ με όσα γράφεις. Αύριο οπωσδήποτε θα πάρω Καθημερινή.
Και κάτι άσχετο με την ανάρτηση, αλλά μια και έχεις κλειστά τα σχόλια στην άλλη, θα στο πω από 'δω.
Τι καταπληκτικό το κολάζ του Δημήτρη Θεοδωρόπουλου! Φαντάζομαι πως θα είναι σε μεγαλύτερο μέγεθος...
Ονειρεμένη Λιλιπούπολη. Μόλις είδα τις διαφημίσεις, ξέθαψα το cd και τρεις μέρες τώρα ακούω Λιλιπούπολη. Ο γιός μου πάει να τρελλαθεί. Τι τα θες τα παιδικά,με ρωτάει.
Αντε να καταλάβει τώρα, όσο κι αν εξηγώ. Αυτός ντρέπεται που ακούω παιδικά και θα νομίσουν ότι τ' ακούει εκείνος. Εφηβεία με τα συμπλέγματα σου!
Εγώ πάντως ακούω "παιδικά".
Αχαααααααχαααααααααααααχα!καλησπέρα καλό μου...τι ωραίο! έρε κ τι μου θύμισες τώρα!Η Λιλιπούπολη μια από τις καλύτερες δημιουργίες του Μάνου μας,παιζόταν όταν εγώ ήμουν,μικρή (μιλάμε εδώ κ 20-5 χρόνια??20? κάπου εκεί,στη τιβί για ένα διάστημα,τι ωραίες αναμνήσεις από τη παιδική μου ηλικία!!...ένα από τα πολύ αγαπημένα μου η Λιλιπούπολη!κ φυσικά ο Σπύρος Σακκάς σε μιά ανεπανάληπτη ερμηνεία του τραγουδιού αυτού! 'Δεν είμαστε ζουλού,δε είμαστε Παπούα,είμαστε η φυλή των άγριων Λιλιπούα ούα ούα ούααααα!!χααααααααααααχαχχαχαχα! πολύ αστείο αλλά δε ξέρω,κάπου με παραπέμπει αυτό το τραγουδάκι,παρά το ότι είναι,αστείο μήπως περιγράφει λίιιγο το χάλι της σημερινής Ελλάδας? ή το χάλι στο σημερινό Ελλαδιστάν? λέω μήπως μήπως θέλει να μας πεί κάτι για το χάλι μας γενικά?... καλησπέρες καλό μου....
Άσχετο. Ίσως είναι και η ηλικία μου. Αλλά η γραμματοσειρά που χρησιμοποιείς τον τελευταίο καιρό είναι δυσανάγνωστη, τουλάχιστον γι μένα. Αναγκάζομαι να καταφεύγω στα zoom του Firefox. Μεγαλώνω... που λέει και ο Αλκίνοος.
μαριάννα...
είναι!
και παρ' ότι ήταν ψηφιακές οι λήψεις των φωτογραφιών, τύπωσε σε χαρτί το κολάζ του και μου το παρέδωσε!
τώρα θα βγω για "Καθημερινή"!
λες και δεν την είχαμε τη "Λιλιπούπολη"...
Mary Ka...
να σου πω, δεν έχει άδικο το παιδί για την ώρα. Απλά κρατάς τα "παιδικά cd" στην άκρη κι όταν μεγαλώσει λίγο ακόμα και καταλάβει, μόνο του θα τ' αναζητήσει. Εκτός κι αν σου βγει του...heavy metal, οπότε τι παιδικά ν' ακούς μεταξύ Kreator και Sepultura; (που τους θυμήθηκα αυτούς;)
Αθανασία...
ουα- ουα- ουαααααα, δε λες πάλι τίποτα, Αθανασία μου! Αυτό είναι όντως το χάλι μας σήμερα, γραμμένο και τραγουδισμένο τριάντα χρόνια πριν!
Γιώργος...
ε, σε μερικές αναρτήσεις συμβαίνει αυτό, φίλε Γιώργο.
θα κοιτάξω να το...αραιώσω, αν και μου αρέσει πολύ αυτόν τον καιρό.
καλημερίζω!
Bosko, μιας και πρόσθεσα συμπληρωματικώς την ανάρτησή σου στο λεβέντικο ποστ του Νο.1 ακομπλεξάριστου μπλόγκερ j95, περνάω κι εδώ το σημείωμα του Μάνου Χατζιδάκι, αφού έκανα τον κόπο να το σκανάρω:
H "Λιλιπούπολη" υπήρξε γέννημα μιας φιλελεύθερης και πειραματικής ραδιοφωνίας από τη μια, του Τρίτου Προγράμματος - κι από την άλλη, μιας ομάδας νέων ανθρώπων με πολύ ταλέντο που συγκεντρώθηκαν στο Τρίτο και δούλεψαν ελεύθερα με κέφι με αξιοπρέπεια κι αυτοσεβασμό.
Αυτό βέβαια δεν στάθηκε εμπόδιο στο να εξοργιστεί η αντιδραστική παραδημοσιογραφία του ελληνικού Τύπου που χαρακτήρισε την "Λιλιπούπολη" σαν ... κομμουνιστική. Ίσως γιατί πρώτη φορά κάποιοι μιλούσαν στα παιδιά υ π ε ύ θ υ ν α με καθαρή ποιητική γλώσσα θίγοντας θέματα που βασανίζουν καί πονάν τον τόπο, κι όχι σαν εκπαιδευτικοί ή γονείς ανόητοι που συμπεριφέρονται στα παιδιά, λες κι αποτείνονται σε υποανάπτυκτους και ατελείς οργανισμούς με θέματα ανώδυνα και γλώσσα απονεκρωμένη και συμβατική.
Όμως εκεί που θέλω να σταθώ, είναι στο περιεχόμενο αυτών των δύο δίσκων που είναι η μουσική και οι στίχοι των τραγουδιών της "Λιλιπούπολης". Την μουσική την γράψανε τρεις νέοι συνθέτες- η Πλάτωνος, ο Μαραγκόπουλος κι ο Κυπουργός - προικισμένοι καί οι τρεις με αληθινό μουσικό ταλέντο, με καλλιέργεια κι ευφυία, που μαζί με την ευφάνταστη και τεχνικώτατη ενορχήστρωση που οι ίδιοι έκαναν στα τραγούδια τους, σφραγίσανε μελωδικά την φημισμένη αυτή εκπομπή του Τρίτου, με τρόπο ανεξίτηλο. Και η Μαριαννίνα Κριεζή που έγραψε όλους τους στίχους, με ιδιοφυΐα κατάφερε να ξαναζωντανέψει ελληνικές λέξεις χρήσεως καθημερινής, να τίς αναπλάσει και να τίς τοποθετήσει ευαίσθητες, νεανικές σαν να γεννήθηκαν χτες, μέσ' στούς ευρηματικούς στίχους των τραγουδιών. Και πέτυχαν κι οι τέσσερις, ένα μοναδικό και λαμπερό επίτευγμα μουσικής και ποίησης για τα παιδιά και για το Ραδιόφωνο. Ανεπανάληπτο και καθοριστικό μες στην ελληνική πραγματικότητα.
Γι' αυτό είμαι δικαιολογημένα υπερήφανος που είδα πρώτος την σημασία της "Λιλιπούπολης", σαν Δ/ντής του Τρίτου πριν από πέντε περίπου χρόνια και που διευθύνω σήμερα σαν μουσικός τα τραγούδια της στην πρώτη δισκογραφική τους παρουσία. Είμαι δε σίγουρος, ότι συμβάλλω σ' ένα αποτέλεσμα πολύ ύψηλού επιπέδου που δεν στοχεύει μόνο στα παιδιά, αλλά σ' ολόκληρη την σύγχρονη νεανική ευαισθησία του τόπου μας.
Mάνος Χατζιδάκις
Θα μεταφέρω κι αυτό που έγραψα για τους αναγνώστες του j95:
…για να καταλάβουμε πόσο πιο αισιόδοξα ήταν τα πράγματα για το μέλλον της ελληνικής ραδιοφωνίας πριν 30 χρόνια και πόσο ο Μάνος Χατζιδάκις πήγε δυο βήματα παραπέρα τον πολιτισμό μας, λειτουργώντας (και συνεισφέροντας) όχι μόνον μουσικά με το ταλέντο του, αλλά και πολιτικά, έχοντας πλήρη συναίσθηση της έννοιας του πολίτη και ακολουθώντας πιστά τις αξίες του.
(food for thought: τον Χατζιδάκι τον έκραζαν για δεξιό και ο ίδιος δεν αρνιόταν τις κομματικές του προτιμήσεις)
Καλησπέρες!! Είμαστε Λιλιπουπόπληκτοι όλοι βλέπω από χθες..πήρα κ νέα και καθημερινή γέμισα "χαρτούρα" αλλά αξίζει..ήθελα να σου πω ότι άκουσα κ την εκπομπή στο Δεύτερο πρόγραμμα χθες...τα συγχαρητήριά μου για τις εναλλακτικές σου επιλογές με τη Φλέρυ κ την Μαρίζα Κωχ!...αυτές απόλαυσα προσωπικά περισσότερο…όσο για την ταινία του Μαρινάκη «Μαύρο λιβάδι»…κάτι παραπάνω από καλή..ταινια που σου μένει, πανέμορφη αισθητικά και συγκλονιστική!
Δέσποινα
Κατερίνα σ-Μ. ...
σ' ευχαριστώ, Κατερίνα, για το σχόλιο, το link και τη "γνωριμία" μ' έναν blogger που δε γνώριζα.
εν τω μεταξύ, η χθεσινή "Καθημερινή" πρέπει να έσπασε ρεκόρ πωλήσεων!
Δέσποινα...
χθες το μεσημέρι ήμουν στην πρεμιέρα του Χούρσογλου, στο ίδιο μέρος που εσύ είδες την ταινία του Μαρινάκη. Λέω να πάω κι εγώ μέχρι την Παρασκευή που θα παίζεται.
όπως είπα στην Κατερίνα σ-Μ. η "Καθημερινή" πρέπει να ξεπούλησε κανονικότατα με τη "Λιλιπούπολη"! Από τις 13.00 το μεσημέρι που βγήκα έξω μέχρι τις 20.00 το βράδυ, στάθηκε αδύνατο να τη βρω στα περίπτερα! Έχω περιέργεια να διαβάσω απολογισμό πωλήσεων, αλλά και πώς θα πάει την ερχόμενη Κυριακή ο "Μορμόλης"!
χαίρομαι που άκουσες την εκπομπή στο Δεύτερο Πρόγραμμα, εγώ πάντως δεν άκουσα ούτε χθες, ούτε προχθές- ήμουν έξω...
Την άκουσα την εκπομπή, αλλά "την άκουσα" επίσης με την αφήγηση της γυναίκας του Καζαντζίδη που έλεγες, για το "φευγιό" του με το ψάρεμα κ τη νοητή γραμμή του ορίζοντα στη θάλασσα που τον έφερνε στα ίσα του..με συγκίνησε αυτό γιατί μου ήρθε στο νου το "πέλαγο είναι βαθύ" με την φωνή του από τα αγαπημένα μου τραγούδια που το είπε τόσο θεικά!
Ααααχ έχασες την καθημερινή με το cd; Καλό είναι να κάνεις κράτηση από την προηγούμενη μέρα...ήθελα να σου πω ότι κι εγώ είχα χάσει το Δίφωνο με το cd της Φλέρυς...θα μπορούσα να το προμηθευτώ αυτό το τεύχος από κάπου;
Καληνύχτες!
Δεσποινα
Δέσποινα...
τη βρήκα τελικά σε περίπτερο της Ομόνοιας αργά το βράδυ, προτού να τις μαζέψουν.
α, ναι ε; ούτε θυμάμαι τι είχα πει σε 'κείνη την εκπομπή. Χαίρομαι, λοιπόν, που τα είπα καλά!
χλωμό το κόβω για το προ 3ετίας cd της Φλέρυς με το δίφωνο της προ Γιαννίκου εποχής. Ξαναβγήκε όμως σε νέα έκδοση- κασετίνα- πριν κάνα χρόνο, ίσως και λιγότερο. Αυτό μπορείς να το βρεις. Το ίδιο περιεχόμενο είχε, απλά το εξώφυλλο άλλαξε.
Σ'ευχαριστώωωω!!
Διάβασα κάπου (στο troktiko νομίζω) ανακοίνωση της Μαριανίνας Κριεζή αναφέρει ότι το live cd κυκλοφορεί χωρίς την άδεια της. Πληρώνονται άραγε όλοι αυτοί που συμμετέχουν στο cd?
Πρέπει επίσης να πω ότι το cd των νέων είχε και ένθετο με όλους τους στίχους ενώ της καθημερινής ήταν πολύ φτωχό.
δημήτρης...
τώρα, μεταξύ μας, δε βρίσκω λόγο διαμαρτυρίας της κυρίας Κριεζή (αν όντως διαμαρτυρήθηκε). Δεν μας διευκρινίζεις για ποιο πράγμα ενοχλήθηκε η σημαντική στιχουργός και ποιήτρια: για την έκδοση γενικώς της live "Λιλιπούπολης" από τη Lyra ή για την τωρινή επανέκδοση της με "Τα Νέα"; τέλος πάντων, είτε το ένα την ενόχλησε, είτε το άλλο, εμένα ως αγνός ακροατής και λάτρης της μουσικής των δημιουργών, πιο πολύ με ενόχλησε που τραγούδησε ο Μιχάλης Χατζηγιάννης την "Πτήση 201", με την ανοχή- φαντάζομαι- της Κριεζή, ξενερώνοντας τελείως το συγκεκριμένο τραγούδι της συνδημιουργού Λένας Πλάτωνος.
για τ' άλλο που ρωτάς, όλοι οι συνθέτες και η στιχουργός του cd, θα έχουν τα νόμιμα ποσοστά τους από την ΑΕΠΙ. Όσο για τους ερμηνευτές, το ίδιο, αλλά από την ΕΡΑΤΩ.
τέλος, η έκδοση της "Λιλιπούπολης" με την κυριακάτικη "Καθημερινή" περιείχε σε μικρογραφία το αυθεντικό ένθετο της βινυλιακής πρώτης έκδοσης του έργου. Εκεί δεν υπήρχαν οι στίχοι, υπήρχε όμως το εκπληκτικό κείμενο του...Καπετάν- Χατζιδάκι. Αντίθετα, στη live εκδοχή με "Τα Νέα", δε γνωρίζω αν κρατήθηκε το ένθετο της πρώτης έκδοσης (του 2000), αφού δεν το είχα ποτέ στη δισκοθήκη μου ολόκληρο το cd.
Δημοσίευση σχολίου