Η συναυλία ξεκίνησε στις εννιά ακριβώς υπό το φως της πανσελήνου και μέσα σ' ένα γεμάτο θέατρο, αν και υπολόγιζα πολύ μεγαλύτερη την προσέλευση του κοινού. Μην ξεχνάμε όμως πως επρόκειτο για ένα πολιτιστικό event στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Δήμου Αθηναίων που δε διαφημίστηκε σχεδόν καθόλου τις προηγούμενες μέρες. Ίσως πάλι ήταν οι πυκνές ευχαριστήριες αναφορές του Δευκαλίονα Κόμη στον Κακλαμάνη για την πολιτιστική του δράση, γεγονός που έκανε τον "Αισθηματική ηλικία" παραδίπλα να μου την πει άσχημα, που τους έσυρα όλους σε μια τόσο...νεοδημοκρατική εκδήλωση!
Τη βραδιά άνοιξε ο Σπύρος Σακκάς με ένα τραγούδι από τους ημιτελείς Παίδες επί Κολωνώ και τα Δύο ναυτικά τραγούδια σε ποίηση Μίλτου Σαχτούρη, συνοδεία του Φροίξου Μόρτζου στο πιάνο. Ο Σακκάς υποδύθηκε και τον παρουσιαστή της συναυλίας κι εδώ μπορώ να πω ότι θα προτιμούσα να διάβαζε κείμενα του Χατζιδάκι από το να φλυαρεί, ακόμη και να σημειώνει...φάουλ, όπως μετά το τέλος του τραγουδιού Τα παιδιά κάτω στον κάμπο με τον Ευτύχιο Χατζηττοφή, όπου δήλωσε πως δεν είχε ξανακούσει (!) τους στίχους Τα παιδιά μεσ' στα χωράφια/ κοροϊδεύουν τον παπά/ του φοράνε όλα τ' άμφια/ και τον παν' στην αγορά!
Ο Ευτύχιος Χατζηττοφής ήταν ο μόνος από τους παλιούς original ερμηνευτές του Χατζιδάκι που είχε να τραγουδήσει για πάρα πολλά χρόνια μπροστά σε κοινό. Αυτό φάνηκε, καθώς όσο και να διατηρείται αναλλοίωτη στο χρόνο η χροιά της φωνής του, ένα ενοχλητικό βιμπράτο δε μπόρεσε να το αποφύγει. Περιέργως δεν τραγούδησε το Χωρίον ο Πόθος, το δικό του έργο, αλλά τρία τραγούδια από διαφορετικούς κύκλους. Μεταξύ τους και την Τρελή του Φεγγαριού (Στου Διγενή τα κάστρα), που δε με εξέπληξε καθόλου απ' άποψη επιλογής τουλάχιστον, εφόσον ήταν ο πρώτος που τραγουδούσε το συγκεκριμένο τραγούδι στο Πολύτροπον εν έτει 1972, αρκετά χρόνια δηλαδή προτού ηχογραφηθεί και περάσει στην ιστορία με τη φωνή της Φλέρυς Νταντωνάκη! Αυτόν που φοβόμουν περισσότερο για την αντοχή του στο χρόνο ήταν ο Λάκης Παππάς, ο πρώτος διδάξας του Ματωμένου Γάμου και του Παραμυθιού χωρίς όνομα. Κι όμως! Ήταν απίστευτη η συγκίνηση που κατάφερε να μεταδώσει ο 70χρονος πλέον κιθαριστής και τραγουδιστής, επιλέγοντας να τραγουδήσει χαμηλότονα, ακριβώς μέσα στο ύφος των συγκεκριμένων θεατρικών τραγουδιών, κυριολεκτικά σα να προσευχόταν! Δεν ήταν τυχαίο που το κοινό εισέπραξε το συναίσθημα αυτό και ώθησε τον Παππά να ερμηνεύσει ακόμη δύο τραγούδια από το Παραμύθι χωρίς όνομα και την Οδό Ονείρων! Τον συνόδευσε στο πιάνο ο Γιώργος Σαλβάνος, με τον οποίο είχαμε να βρεθούμε από την Κίνα και πολύ χάρηκα που ξαναείδα χθες βράδυ!
Σοφή η επιλογή του Σακκά να παρουσιάσει και άλλα τραγούδια από τους Παίδες επί Κολωνώ, ένα πολύ προσωπικό έργο του Χατζιδάκι με ποιητικούς στίχους δικούς του, του Μπουρμπούλη, του Γκάτσου και της Δημητρούκα. Η Κατερίνα Φωτεινάκη που κάνει καριέρα στη Γαλλία στο πλάι της Αγγελικής Ιονάτου και που γνωρίσαμε από τη συμμετοχή της στο άλμπουμ Ο κόσμος ανάποδα των Α. Αγγέλου- Ε. Σίνη, ήταν η νεαρότερη τραγουδίστρια που μπορεί να μη συνεργάστηκε με τον Χατζιδάκι, ερμήνευσε όμως με εκπληκτική εκφραστικότητα τρεις από τις Μπαλάντες της οδού Αθηνάς για φωνή και δύο κιθάρες! Άφησα τελευταίους τους κολλητούς φίλους μου, Ηλία Λιούγκο και Βασίλη Γισδάκη. Ο πρώτος ερμήνευσε το πιο όμορφο Αγάπη που' γινες δίκοπο μαχαίρι που' χω ακούσει τα τελευταία χρόνια και ο δεύτερος δύο κομμάτια ανέκδοτα από τα Κινηματογραφικά του Χατζιδάκι. Όσοι βρισκόμαστε κοντά στον Βασίλη, ξέρουμε πως το Blue, ο Χορός του Βαρτάν και το Ταξίδι από το America- America τού ανήκουν κι ας μην πρόλαβαν να δισκογραφηθούν με την ερμαφρόδιτη φωνή του!
Προσωπικά με συγκίνησε και η παρουσία του Βαγγέλη Μπουντούνη και της Μάρως Ραζή, του κιθαριστικού ντουέτου που μας έπαιξε το Πάμε μια βόλτα στο φεγγάρι, το Κάπου υπάρχει η αγάπη μου και την Αθανασία. Η τελειότερη μουσική υπόκρουση για τη θέαση του φεγγαριού πάνω απ' τα κεφάλια όλων μας, παρ' όλο που θα ήθελα να άνοιγαν ή να έκλειναν τη συναυλία. Όχι τίποτα άλλο, για να μην ήμουν έτοιμος δηλαδή να πετάξω το ένα από τα δύο πέδιλα μου στα όρθια βόδια που πηγαινοέρχονταν μπροστά από τη σκηνή, αποχωρώντας για να καπνίσουν ή απλά να φύγουν. Κι εγώ είχα χαρμανιάσει σε απίστευτο βαθμό, δεν το κούνησα όμως ρούπι από τη θέση μου μέχρι το τέλος της συναυλίας. Ή τουλάχιστον αν δεν άντεχα άλλο, θα την έκανα πλαγίως και όχι μπροστά από τους καλλιτέχνες! Κοίτα να δεις που τριάντα χρόνια δεν έχουμε ούτε μία φωτογραφία μαζί με τον Σπύρο, μου είπε ο Μπουντούνης κι έσπευσα να αποκαταστήσω το κενό!
Η συναυλία τελείωσε με έναν κεφάτο Σακκά στον Σωκράτη από τους Όρνιθες και όλους τους άλλους τραγουδιστές σε ρόλο χορωδίας. Πως τραγουδάτε έτσι; Σα χορωδία του Θεοδωράκη! τους έκανε την παρατήρηση επί σκηνής ο Σακκάς, βάζοντας ακόμη μία χιουμοριστική πινελιά στο τέλος του προγράμματος. Αποχωρώντας από το θέατρο Δώρα Στράτου θα μου μείνει η εικόνα του Λάκη Παππά να κάθεται κάπου παράμερα με τους οικείους του και να δέχεται τα πιο θερμά συγχαρητήρια των ανθρώπων και- το κυριότερο- πολύ νεότερων του! Λυπάμαι που δεν τραγούδησε μόνο ο Γιώργος Ρωμανός, ο πρώτος ερμηνευτής της Μυθολογίας και του Καπετάν Μιχάλη. Έχω να τον δω δύο χρόνια, από τότε που με άλλαζε Στο Κόκκινο 105,5: 20.00- 22.00 εγώ, 22.00- 24.00 ο Ρωμανός μετά! Του εύχομαι να είναι καλά, να τον δούμε πάλι σύντομα και να πραγματοποιήσει τα progressive δισκογραφικά σχέδια, με τα οποία καταπιάνεται τελευταία!
14 σχόλια:
Αντι οποιασδήποτε αλλης απάντησης η σχολιασμού
θάθελα να πω
ΝΤΡΠΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΑΚΟΜΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕΙ ΣΕ ΔΙΣΚΟ ΤΑ ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ
ΝΤΡΟΠΗ ΤΟΥΣ ΚΙ ΕΥΧΟΜΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΠΑΡΑΧΘΟΥΝ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΣΟΥΛΕΣ ΤΗΣ ΓΗΣ ΠΟΥ ΣΥΝΤΗΡΟΥΝ
η χθεσινη βραδυα μου υπενθύμισε κατι που ενας ολοκληρος μηχανισμος αγωνιζεται να με κανει να ξεχάσω
κι αυτο με θύμωσε πολύ
περισσότερο κι απο το ότι παραβρέθηκα σε μια εκδήλωση υπο την αιγίδα ενος δήμου που με προσβαλει καθημερινα.
ΓΕΙΑ ΣΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΙ ΑΣ ΜΕ ΞΕΧΑΣΕΣ.ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ
"Αισθηματική ηλικία"...
πες τα, ρε συ, πραγματικά!
είναι απίστευτος ο πλούτος του ανέκδοτου χατζιδακικού υλικού που αντί να έχουν πρόσβαση όλοι, σε μερικούς λίγους μας παραδίδεται χέρι με χέρι, λες κι είναι μέρος των επτασφράγιστων μυστικών των Φαραώ...Αντ' αυτού, όπως πολύ εύστοχα αναφέρεις, το Ηρώδειο ετοιμάζεται να δοθεί στην τύπισσα που υμνεί τις τσούλες της γης! Και μόνο μ' ένα τηλεφωνηματάκι στον Πρωθυπουργό αυτού του κράτους ή και στον Δήμαρχο αυτής της πόλης, φανταζόμαστε...
Ξεφτίλα, μοναξιά, απελπισία, που' λεγε και η Κατερίνα Γώγου!
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ...
sorry, ρε Παναγιώτη, αλλά καταλαβαίνεις πως τρέχω καθημερινά με δεκαπέντε πράγματα. Ευχαριστώ για τις ευχές και μπορεί να σας δω μεσ' στο σαββατοκύριακο!
Μπα!Δηλαδή ήταν αν κατάλαβα καλά ο Ομέρ Πρυώνης Κακλαμανέας εκεί χθες; Ευτυχώς που δεν πήγα! Αλήθεια τα δέντρα γύρω γύρω πώς έμειναν στη θέση τους;
Σοβαρά τώρα ο Λάκης Παπάς και ο Βασίλης Γισδάκης είναι οι καλύτεροί μου στα τραγούδια του κυριου Μάνου! Στις γυναίκες πανω απ΄όλα η Φλέρυ και μετά η Αλίκη Καγιαλόγλου ειδικά στον "Κεμάλ".
Σου εύχομαι καλό ταξίδι στην Κρήτη και να πεις στον κύριο Σακκά εκ μέρους μου ότι είναι φάουλ εκ μέρους τους επίσης το να μην ενημερώνει κανείς σε τίποτα για τα μουσικά εργαστήρια στα Ανώγεια. Ήταν να πάω με έναν φίλο μου που ήθελε να πάρει μέρος στο εργαστήρι κι εκείνος, αλλά τώρα το αποκλείουμε λόγω ελλείψεως πληροφοριών. Δεν είναι κρίμα; Το μόνο που θέλαμε ήταν να αποκομήσουμε κάτι παραπάνω απ΄αυτούς τους σπουδαίους ανθρώπους συνδυάζοντας και την εκδρομή σε αυτόν τον όμορφο και ιστορικό τόπο.
Καλό καλοκαίρι σου εύχομαι!
Έχετε απόλυτο δίκιο για τα ακυκλοφόρητα τραγούδια.
Υπάρχει μια μεγάλη μάχη μπροστά μας -
θα πρέπει να ασκήσουμε μεγάλη πίεση προς όλες τις κατευθύνσεις, για να σταματήσει αυτό το απαράδεκτο νταβατζηλίκι ως προς τη μουσική του Χατζιδάκι.
Γιατί, τελικά, ποιος δικαιοδοτείται σήμερα να αποφασίζει ποιος είναι "άξιος" να τραγουδάει αυτά τα τραγούδια ή όχι;
Και γιατί δηλαδή τέτοιο.. "face control" στη δισκογραφια;
Ποιος θεωρεί τον εαυτό του προστάτη ενός έργου που έτσι κι αλλιώς μιλάει από μόνο του;;
Ένα σχόλιο για χθες:
Λίγα μπορεί να πει κανεις για τους παλιούς τραγουδιστές - νομίζω η συμμετοχή τους ήταν έτσι κι αλλιώς συγκινητική και είμαι σίγουρος πως και οι ίδιοι θα ήταν ιδιαιτέρως συγκνημένοι.
Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν τα νέα παιδιά και οι νέες προτάσεις πάνω στον Χατζιδάκι.
Μου άρεσαν δηλαδή πολυ οι διασκευές του Β. Μπουντούνη για τις κιθάρες,
με συγκίνησε πολύ η ερμηνευτική πρόταση του Γισδάκη
και με εξέπληξε η Φωτεινάκη με τον νεαρό κιθαρίστα,
που βγήκαν με θάρρος πάνω στη σκηνή και δώσαν μια δυναμική νέα παρουσία
(φαντάζομαι δεν θα ήταν και εύκολο για τον Γισδάκη και τη Φωτεινακη να τραγουδούν πλάι σε όλους αυτούς τους παλιούς τραγουδιστές του Χατζιδάκη, τα καράφεραν όμως άψογα)
Να αναφέρω οπωσδήποτε και τον Μορτζο που με μεγάλη ευαισθησία ερμήνευσε όλα αυτά τα κομμάτια και κάλυψε συχνά τα λάθη των τραγουδιστών.
Ο Σακκάς, ναι, μίλαγε πολύ,
αλλά ήταν "σαν στο σπίτι του"
που δείχνει πόσο οικεία αισθάνόταν μέσα σε ένα χατζιδακικό κλιμα με μουσικές και ανθρώπους του Μάνου.
Πάντως, πραγματικά το θέατρο ήταν πανέμορφο
και απο δω κι απο κει υπήρξαν στιγμές πολύ συγκινητικές.
Μακάρι τέτοια να γινονται πιο συχνά
και μακάρι να γνωρίσουμε και στη συνέχεια νέους καλλιτέχνες
με προτασεις πάνω στη μουσική του Χατζιδάκι.
Ανώνυμος...
με στενοχωρεί λίγο το σχόλιο σου, η αλήθεια είναι. Προσπαθώ από χθες να βρω τον Γιώργο Μητρόπουλο να πάρω πληροφορίες για τα Μουσικά Εργαστήρια και να στις δώσω από δω στη συνέχεια, αλλά δεν ήταν/ είναι εφικτό. Όποιος όμως θέλει να βρει ή να μάθει κάτι, ψάχνεται και το βρίσκει. Εννοώ πως μέσα στο blog αυτό, στα posts του κοντινού παρελθόντος από την επίσκεψη μου στα Ανώγεια με αφορμή την αναβίωση των Μουσικών Γιορτών, είχα δημοσιεύσει την ηλεκτρονική δ/νση απ' όπου μπορούσες να πάρεις σημαντικά στοιχεία (τηλέφωνα κλπ.) Το ξανακάνω τώρα:
http://www.yafkarecords.gr/el/Anwgeia_2.html
Πάντως, να μη στενοχωριέσαι, να πάρεις τον φίλο σου και να ανεβείτε στα Ανώγεια. Σου υπόσχομαι να μιλήσω ώστε να παρακολουθήσετε τα Μουσικά Εργαστήρια που τόσο πολύ θέλετε. Κι ας μην είστε εντός του προγραμματισμού- δηλαδή δεν έχω ιδέα από που και πως κρίνονται οι συμμετοχές στις εν λόγω δραστηριότητες.
Αν δε σας δω, λοιπόν, καλό καλοκαίρι σας εύχομαι κι εγώ!
Ανώνυμος...
α, και χθες βράδυ έπρεπε να' ρχόσασταν! Σιγά να μην ήταν εκεί ο Κακλαμάνης, όπως παρατήρησε εύστοχα και ο Σακκάς!
Πέτρος Λιαδής...
συμφωνώ με ότι είχατε την καλωσύνη να μου γράψετε, απλώς έχω μια μικρή ένσταση. Δηλαδή, ναι, κατανοώ να είχε άγχος η Φωτεινάκη δίπλα σε τέτοιους βετεράνους του τραγουδιού και δη του Χατζιδάκι, αλλά αυτό δεν ισχύει καθόλου για τον Γισδάκη. Τραγουδούσε από το 1989 μέχρι το ΄94 υπό τη δ/νση του συνθέτη και μέχρι σήμερα έχει τραγουδήσει σε Ελλάδα και εξωτερικό με μεγάλες συμφωνικές ορχήστρες και μικρά μουσικά σύνολα στο πλάι της Φαραντούρη, της Γιαννάτου, της Μπακοπούλου, του Μίκη και πολλών άλλων σπουδαίων και με ιστορία καλλιτεχνών!
Μα καλά, πότε πρόλαβε;;
Μάλλον με "μπέρδεψε" που ειναι baby face..
Δεν τον έκανα πάνω από τριάντα.
Και δεν ήξερα ότι τραγουδούσε όταν ζουσε ο Χατζιδάκις.
Σωστή η έντστασή σας λοιπόν.
Δηλαδή μονο η κοπέλα ήταν εκτός της χατζιδακικής "οικογένειας"..
Πέτρος Λιαδής...
ακριβώς, μόνο η Φωτεινάκη ήταν η νεοφώτιστη στη χατζιδακική οικογένεια!
το' χει ένα baby face ο Γισδάκης, η αλήθεια είναι.
αλλά μήπως κι ο Κυπουργός, ο Λιούγκος ή ο Λέκκας, δεν έχουν κι αυτοί κάτι από...Ντόριαν Γκρέι;
Καλημέρα και πάλι! Δεν ήθελα να σε στενοχωρήσω πραγματικά...και τώρα μάλιστα που με συγκίνησε ιδιαίτερα η ιστορία σου με την μυστηριώδη γυναίκα από την Ανατολή. Είσαι εξαιρετικό παιδί (αν και το έχουμε διαπιστώσει καιρό πριν)..
Απλά θα σου πω ότι είχα μπει στο λινκ που ανέφερες και φαινόταν ότι θα φτιάξουν ειδικό λινκ για τα εργαστήρια τελικά δεν το έκαναν. Υπάρχει άλλο μόνο για τη διαμονή..Είχα πάρει και τηλέφωνο άλλά δεν βρήκα κάποιον.
Σ΄ευχαριστώ πολύ πάντως και μην σε απασχολεί..
Ανώνυμος...
ΟΚ, πάντως εγώ στο ξαναλέω, ελάτε και δεν πρόκειται να μην περάσετε όμορφα.
ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια.
Τα ακυκλοφόρητα τραγούδια του Χατζιδάκι μάλλον πρέπει να παραμείνουν ακυκλοφόρητα. Κάτι ήξερε ο άνθρωπος που δεν τα είχε εκδόσει εν ζωή. Ο Χατζιδάκις ήταν εξαιρετικά προσεκτικός με την εργασία του και άφηνε το φίλτρο του χρόνου να την τελειοποιήσει μέσα του πριν εκτεθεί στο κοινό. Πολλοί το είχαν εκλάβει ως τεμπελιά που δεν έβγαζε 3-4 δίσκους το χρόνο, αλλά δεν ήταν έτσι. Είναι σπαρακτικό που μετά την αποδημία του κυκλοφόρησαν τραγούδια χωρίς την άδειά του. Είμαι πεπεισμένος ότι επρόκειτο για σημειώσεις και δοκιμές, για έργα υπό εξέλιξη που ο ίδιος δεν θα εξέδιδε ποτέ σ' αυτή τη μορφή τους. Για το λόγο αυτό (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων) μόνο ερευνητικό ενδιαφέρον μπορούν να έχουν. Η έκδοσή τους εξυπηρέτησε κάποιους οικονομικά αλλά εμένα μου μοιάζει σαν να ψάχνεις κρυφά τα συρτάρια κάποιου και να κοινοποιείς το περιεχόμενο. Μου ανεβαίνουν δάκρυα όταν τ' ακούω.
Δημοσίευση σχολίου