Χθες, με το τέταρτο κατά σειρά γύρισμα, ολοκληρώθηκε το 90% των συνεντεύξεων του ντοκιμαντέρ Κατερίνα Γώγου - Για την αποκατάσταση του μαύρου. Εκκρεμούν ακόμη οι συνεντεύξεις με τον σκηνοθέτη Ανδρέα Θωμόπουλο, που απουσιάζει στο εξωτερικό, με τον ηθοποιό Γιώργο Κωνσταντίνου, που τρέχει με μια νέα επιθεώρηση, με τον ποιητή Γιώργο Χρονά, ο οποίος έχει ήδη μεταβεί στο Κάιρο για να τιμηθεί με το σημαντικό ποιητικό Βραβείο Καβάφη, και με την τρανσέξουαλ Εύα Κουμαριανού, που το σαββατοκύριακο δεν ενδείκνυται για καμία άλλη δραστηριότητα της εκτός από τις Κούκλες στη Συγγρού.
Η γνωριμία και το γύρισμα με τη Μάρω Κοντού στην οικία της ήταν πραγματική εμπειρία! Η ηθοποιός που συμπλήρωσε πενήντα χρόνια παρουσίας στον ελληνικό κιν/φο μού εξομολογήθηκε - όσο στηνόταν η μαύρη κουρτίνα του ντεκόρ - πως πλέον δεν κάνει καθόλου παρέα με ανθρώπους από τον καλλιτεχνικό χώρο και προτιμά τη συντροφιά των παιδικών της φίλων, με τους οποίους ποτέ δεν έκοψε επαφή! Όποτε, βέβαια, δεν ασχολείται με φιλανθρωπικές δραστηριότητες. Όσο για την πολιτική, μπήκε και βγήκε από την πίσω πόρτα...τρέχοντας, απηυδυσμένη με την απόλυτη έλλειψη οραμάτων γι' αυτόν τον τόπο. Όπως μου υποσχέθηκε η αγαπητή Κοντού, θα ξαναβρεθούμε σύντομα για μία συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στα Άσματα και Μιάσματα, ενώ δήλωσε πρόθυμη να κάνουμε μαζί καμία παράξενη ταινία ή ντοκιμαντέρ! Πολύ μας άρεσε, και μένα και του Θεοδωρόπουλου του οπερατέρ, η έκφραση παράξενη ταινία που χρησιμοποίησε!
Η γνωριμία και το γύρισμα με τη Μάρω Κοντού στην οικία της ήταν πραγματική εμπειρία! Η ηθοποιός που συμπλήρωσε πενήντα χρόνια παρουσίας στον ελληνικό κιν/φο μού εξομολογήθηκε - όσο στηνόταν η μαύρη κουρτίνα του ντεκόρ - πως πλέον δεν κάνει καθόλου παρέα με ανθρώπους από τον καλλιτεχνικό χώρο και προτιμά τη συντροφιά των παιδικών της φίλων, με τους οποίους ποτέ δεν έκοψε επαφή! Όποτε, βέβαια, δεν ασχολείται με φιλανθρωπικές δραστηριότητες. Όσο για την πολιτική, μπήκε και βγήκε από την πίσω πόρτα...τρέχοντας, απηυδυσμένη με την απόλυτη έλλειψη οραμάτων γι' αυτόν τον τόπο. Όπως μου υποσχέθηκε η αγαπητή Κοντού, θα ξαναβρεθούμε σύντομα για μία συνέντευξη εφ' όλης της ύλης στα Άσματα και Μιάσματα, ενώ δήλωσε πρόθυμη να κάνουμε μαζί καμία παράξενη ταινία ή ντοκιμαντέρ! Πολύ μας άρεσε, και μένα και του Θεοδωρόπουλου του οπερατέρ, η έκφραση παράξενη ταινία που χρησιμοποίησε!
Σε ότι αφορά την Κατερίνα Γώγου, το θέμα της συνάντησης μας, η Μάρω Κοντού ήταν αναμφίβολα πολύ ανθρώπινη. Αναφερόμενη στη συνεργασία τους στο Η δε γυνή να φοβείται τον άνδρα του Γιώργου Τζαβέλλα, εξέφρασε τον καημό της που, ούσα πολύ νέα κι εκείνη στη συγκεκριμένη ταινία, δεν
φρόντισε να αγκαλιάσει τη Γώγου, να την πλησιάσει και να τη γνωρίσει καλύτερα, σε βάθος. Στο μεταξύ, ο Θρασύβουλος χθες, ελλείψει του κυρίου Αλέξη Καπιδάκη, από βοηθός σκηνοθέτη προβιβάστηκε σε βοηθός οπερατέρ κι έγινε το δεξί χέρι του Θεοδωρόπουλου!
Η Κοντού, παρ' όλα αυτά, δεν είχε καθόλου την εικόνα μιας μελαγχολικής Γώγου. Τη θυμήθηκε ως συννεφάκι που αστειευόταν με όλους - αλησμόνητη η σκηνή με την Παγώνα να μονολογεί Βελόνα και κλωστή, βελόνα και κλωστή - και ως ένα πολύ ταλαντούχο και ευαίσθητο πλάσμα. Στο τέλος, η, ψυχολογικών προεκτάσεων, ερμηνεία της ηθοποιού για τους ανθρώπους που στρέφονται στον αναρχισμό, τον μηδενισμό και τα ναρκωτικά, αλλά και για το πρώτο βιβλίο της Γώγου, τα Τρία κλικ αριστερά, ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και χωρίς ίχνος συντηρητισμού εκ μέρους της. Η προσωποποίηση της φινέτσας ήταν στα μάτια όλων μας χθες η Μάρω Κοντού!
Το γύρισμα συνεχίστηκε στον Χολαργό, στο αυτοσχέδιο πλατό της παραγωγού Τζίνας, ένα τσιγάρο δρόμος απ' το σπίτι της Πλάτωνος, όπου προσέρχονταν ένας-ένας οι επόμενοι καλεσμένοι μας. Εδώ, η μακιγιέζ Ιωάννα Λυγίζου φροντίζει τον σκηνοθέτη Γιώργο Κορδέλλα.
Πολύ χάρηκα που ψήθηκε ο Γιώργος και μίλησε για την Κατερίνα, καθώς δεν το έχει κάνει ποτέ μέχρι τώρα και είναι ένας από τους ανθρώπους που διατηρούσαν πολύ στενή σχέση με τη μακαρίτισσα.
Νομίζω πως η συνέντευξη με τον Κορδέλλα διήρκησε και την περισσότερη ώρα, αφού το "πιάσαμε" το θέμα από πολλές πλευρές: την προσωπική, την καλλιτεχνική, την πολιτική. Και παρά το τρακ του μπροστά στο φακό - καθόλου περίεργο για έναν από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες ελληνικών τηλεοπτικών σειρών - ο λόγος του υπήρξε εξαιρετικά συγκροτημένος, όσο και συγκινητικός.
Τον Κορδέλλα διαδέχτηκε στο πλάνο ο Γιάννης Φελέκης, ο οποίος κοντεύει τα 70 κι εξακολουθεί να παραμένει προσωπικότητα - σύμβολο των Εξαρχείων και του αντιεξουσιαστικού χώρου. Λίγη πούδρα απ' την Ιωάννα κι είμαστε έτοιμοι!
Στη χειμαρρώδη ομιλία του, ο Φελέκης έδωσε το πολιτικό στίγμα από το 1974 μέχρι και τον θάνατο της ηθοποιού και ποιήτριας, αναφερόμενος στη σχηματοποίηση του αναρχισμού στην Ελλάδα, στις οργανώσεις - παρακλάδια της άκρας αριστεράς, απ' όπου είχε περάσει και η Γώγου,
στα βιβλία και στην ποίηση της (χωρίς νά'μαι τεχνοκριτικός, όπως είπε χαρακτηριστικά) και στη θλιβερή ιστορία της πρέζας, την οποία δεν κατάφερε να νικήσει η Κατερίνα σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο.
Εν τω μεταξύ είχε ήδη φτάσει ο ποιητής Γιώργος Δάγλας που περίμενε ν' ακούσει πρώτα τον σύντροφο Φελέκη για να πάρει θάρρος μπροστά στον αδηφάγο φακό. Πολύ καλός ποιητής ο Δάγλας και ένας γλυκύτατος άνθρωπος, για τον οποίο μου είχε πρωτομιλήσει η Στέλλα Βλαχογιάννη. Να βρεις τον Δάγλα οπωσδήποτε αν ποτέ κάνεις το ντοκιμαντέρ για τη Γώγου, μού'χε πει εδώ και χρόνια η Στέλλα! Κι όχι μόνο απλά τον βρήκα, αλλά ο άνθρωπος ήρθε από την Ιθάκη, όπου μένει μόνιμα, για τις ανάγκες της ταινίας, νά'ναι καλά!
Μου άρεσαν οι παύσεις στον λόγο του, καθώς θυμόταν την αγαπημένη φίλη του, εκείνη που τον είχε βοηθήσει να εκδώσει την πρώτη ποιητική συλλογή του στον Ελεύθερο Τύπο του Γιώργου Γαρμπή και που μαζί πορεύτηκαν επί σειρά ετών στην πολιτική, στις συλλογικές ομάδες και στην τέχνη.
Το κομμάτι Κατερίνα Γώγου και παιδική ηλικία κάλυψε μέσα από την έρευνα της η Αγάπη - Βιργινία Σπυράτου, συγγραφέας του βιβλίου Έρωτας Θανάτου. Ήταν απαραίτητη η μαρτυρία της Σπυράτου για τη βασανιστική σχέση της Κατερίνας Γώγου με τον πατέρα της ή για την αστυνομική βία που γνώρισε στα 13 της χρόνια, η οποία εν συνεχεία θα μετατρεπόταν σε οργή ενάντια σε κάθε μορφή εξουσίας. Ας ξαναπώ σ' αυτό το σημείο πόσο η Βιργινία βοήθησε στην πραγμάτωση του ντοκιμαντέρ όλον αυτόν τον καιρό, δείχνοντας μου μεγάλη εμπιστοσύνη απ' την πρώτη στιγμή που βρεθήκαμε.
Η Βιργινία έφερε και στο χθεσινό γύρισμα τον Αιγύπτιο Ασράφ, ο οποίος διάβασε με τα σπαστά ελληνικά του το ποίημα της Γώγου για τη μοναξιά που έχει το χρώμα των Πακιστανών και μετριέται πιάτο-πιάτο μαζί με τα κομμάτια τους στον πάτο του φωταγωγού.
Μετά το σπίτι του Χολαργού, το τρίτο location ήταν το κλαμπ Γκέτο 22, όπου εμφανίζεται ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Λογικό να μας πιάσει μια νοσταλγία με τον Θεοδωρόπουλο, αφού εκεί είχαμε κινηματογραφήσει και τους Socrates για το Ζωντανοί στο Κύτταρο-Σκηνές Ροκ.
Είναι γνωστό σε όλους όσους μιλάω τον τελευταίο καιρό το πόσο ο ερμηνευτής Βασίλης Παπακωνσταντίνου στήριξε την Κατερίνα Γώγου σε πολύ δύσκολες περιόδους της ζωής της. Ο ίδιος, πάντως, από σεμνότητα - προς τιμήν του - προτίμησε να αναφερθεί στη λογοτεχνική αξία της, στην απέραντη ευαισθησία της και στη διασταύρωση της προσωπικής τροχιάς του μ' αυτήν της Γώγου και του Νικόλα Άσιμου.
Ωστόσο, μ' έναν rock star δε φωτογραφίζεσαι κάθε μέρα, επομένως πρόθυμο το συνεργείο και ακόμη πιο πρόθυμος ο Βασίλης στήθηκαν στο φακό, όχι της κιν/φικής μηχανής τούτη τη φορά, αλλά της φωτογραφικής του παπαράτσι bosko: από αριστερά, ο ηχολήπτης Γιώργος Πόταγας, η μακιγιέζ Ιωάννα Λυγίζου, ο ηλεκτρολόγος Γιάννης Μαραγκουδάκης, ο τραγουδιστής Βασίλης Παπακωνσταντίνου και ο βοηθός σκηνοθέτη/οπερατέρ Θρασύβουλος Καλαϊτζίδης.
Αμέσως μετά, λοιπόν, τα μαζέψαμε κι απ' το Γκέτο 22 και με την ψυχή στο στόμα (κυριολεκτικά) μεταφερθήκαμε στο θέατρο Προσωρινός στο Κολωνάκι.
Εκεί μας περίμενε η ηθοποιός Όλια Λαζαρίδου, η οποία με είχε ψιλοαγχώσει για την ώρα που θα έπρεπε να βρισκόμασταν στο θέατρο της. Τελικά την πετύχαμε σε μεγάλα κέφια, μόνο που μου ανάτρεψε ολίγον το πλάνο γυρίσματος...
Συγκεκριμένα, ενώ είχαμε συμφωνήσει να διαβάσει σε ένα close up πλάνο ολόκληρο το ποίημα που έγραψε γι' αυτήν η φίλη της η Γώγου, μου ζήτησε να το διαβάσω εγώ εκτός φακού κι η ίδια να το ακούει και να παίξει με διάφορες αντιδράσεις της.
Ταυτόχρονα, ο Κωνσταντίνος Τσιώλης, συνθέτης του σάουντρακ του ντοκιμαντέρ και συνεργάτης της Όλιας στο Κορίτσι-Μπαταρία, επειδή, ως γνωστόν, στόμα έχει και μιλιά δεν έχει, προτίμησε να χωθεί κάπου στο βάθος και να παρακολουθήσει από κει το γύρισμα!
Καθόλου κακή δεν ήταν η ιδέα της Όλιας και δε χρειάστηκε και πολύ για να με τουμπάρει, εφόσον τουλάχιστον τρεις φορές μού'πε ότι κουβαλάω μεγάλη τρέλα απάνω μου! Επίσης, μια κι εγώ έκανα την απαγγελία, ούτε μέσα από το μόνιτορ δε μπορούσα να κοιτάξω το πλάνο. Ηρέμησα, όμως, όταν ομολόγησαν όλοι οι συνεργάτες μου πως η Όλια ήταν εξαιρετική σ' αυτό που ζήτησε τελικά να αποτελέσει τη συμμετοχή της στο ντοκιμαντέρ - ειλικρινά, άλλωστε, δεν είχα καμία αμφιβολία, εξ ου και το δέχτηκα!
Βέβαια, η Όλια καλά το άκουσε και εν συνεχεία το απέδωσε το κείμενο, εγώ όμως τό'πα καλά; Για νά'χω το κεφάλι μου ήσυχο και κυρίως για να μην τρέχω μεσ' στον κυκεώνα του μοντάζ να βρίσκω ηθοποιό που θα το ξαναδιαβάσει, της ζήτησα να έχουμε και μία δική της απαγγελία εκτός φακού. Το δέχτηκε με χαρά, εξ ου και με χαρά την πέφτω κι εγώ για ύπνο τώρα, αποκαμωμένος από μία πολύ...busy ημέρα γυρίσματος και απόλυτα ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα. Πάντως, το πιο rock γύρισμα δρομολογήθηκε για την ερχόμενη Κυριακή στην πλατεία Εξαρχείων και το στήσιμο του θα με απασχολήσει ολόκληρη την επόμενη εβδομάδα.
12 σχόλια:
Αυτός δεξιά απο τον Παπακωνσταντίνου,ο Κώστας Κούντος είναι;
τ2φ...
χαχαχαχα
δεξιά-δεξιά...χχμμμμ...
Πάντως είσαι πολύ θηρίο ρε,μετά απο κρέπες και βάφλες,ολόκληρο κινηματογραφικό οδοιπορικό.
τ2φ...
εντάξει, το ξεκινήσαμε μεσημέρι, αλλιώς αν ήταν πρωινό το γύρισμα θα σας είχα διώξει όλους.
άσε κι από τώρα σκέφτομαι το επόμενο κι αγχώνομαι.
Τι να πείς,γαμησέτα.
Μ' έχεις και επόμενο?
Πωωως δε σ' έεεχω....
τ2φ...
τουφ τουφ τουφ
τουφ τουφ τουφ
Maria_Adouaneta(Δε με λενε Μαρία)...
μαμά! ξέρεις πότε φτιάχτηκε το πρώτο ατμόπλοιο; το 1707 κλπ. κλπ.
Αντώνη καλησπέρα,
βλέπω τα πλατό και τα γυρίσματα και το μόνο που λέω είναι ότι ζηλεύω... Ζηλεύω για πολλούς και διαφόρους λόγους... εαν ξαναμιλήσεις με τον Γιώργο (άλλαξε ή καλύτερα δεν τον αναγνώρισα εύκολα στις φωτο... πολλά χρόνια. Και η Όλια το ίδο... βλέπω τώρα κάτι σλαιτς απο τα γυρίσματα της "Ολγα Ρομπαρτς"... και Τερζόπουλου "Quarteto") δώστου πολλά φιλιά απ΄τον Νίκο!
Αντώνη το κινητό μου είναι +352 621 243 922και τα εμαιλ μου: a) ververidis.nikos@gmail.com b) nikos.ververidis@curia.europa.eu
Καλά να περιμένω το ντοκιμαντέρ, αλλά να ζούσα έστω και με αυτό το τρόπο τα γυρίσματα, ούτε που το φανταζόμουν! Να ΄σαι καλά ρε συ BOSKO.
Αυτά είναι! :)
Ως Rena Fan πολύ γουστάρω τη συνάντηση Bosko-Μάρως Κοντού και αδημονώ για τις μελλοντικές συνυπάρξεις σας!
Δημοσίευση σχολίου