Τον Γιώργο Λάνθιμο δεν τον γνωρίζω προσωπικά. Πριν μερικά χρόνια μόνο είχα δει μια μικρού μήκους ταινία του στο φεστιβάλ Δράμας, που δεν μου είχε αρέσει- καθόλου απ' ότι θυμάμαι- και που ωστόσο είχε αποσπάσει τα βραβεία σκηνικών και κοστουμιών. Σήμερα, όμως, μετά τον Κυνόδοντα του, που συγκαταλέγω και στις πιο αγαπημένες μου ταινίες, ο άνθρωπος είναι TOP, αρέσει- δεν αρέσει σε μερικούς. Στην περίπτωση του δυστυχώς ακόμη μια φορά η μιζέρια και η τάση του (Νεο)Έλληνα για εμφύλιους πολέμους χτύπησε κόκκινο! Έφτασαν, λέει, ανώνυμες επιστολές προς τα μέλη της επιτροπής που αποφάσισαν να στείλουν τον Κυνόδοντα στις υποψηφιότητες για το ύψιστο κινηματογραφικό βραβείο διεθνώς, οι οποίες έλεγαν πως η ταινία του ήταν αντιγραφή μιας αντίστοιχης μεξικανικής του 1976. Άκουσον, άκουσον! Ωραία, λοιπόν, τότε θα συμβούλευα τον Λάνθιμο να ασκήσει βέτο στο τελευταίο φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι που βράβευσε την ισπανική ταινία Η κουνουπιέρα, η οποία χαλαρά βασιζόταν στον δικό του Κυνόδοντα. Φοβάμαι ότι κι αυτό να συνέβαινε, όμως, πάλι κάποιος Ελληναράς καλοθελητής, και ζηλόφθονος βεβαίως, θα έβγαινε ως αμφισβητίας! Εκεί φτάσαμε! Εννοείται επίσης πως η ανωνυμία αυτών των επιστολών αυτομάτως τις καθιστά ολότελα κακεντρεχείς και εν μέρει αναξιόπιστες. Αντί να είμαστε ευχαριστημένοι δηλαδή που μία ελληνική ταινία πήγε στις Κάνες, συζητήθηκε όσο καμιά άλλη τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας και βρήκε διεθνή διανομή, καθόμαστε και κουτσομπολεύουμε για το αν είναι πρωτότυπο το σενάριο ή κλεμμένο κλπ. Κάποτε ο κινηματογράφος ήταν πεδίο καλλιτεχνικής έκφρασης. Σήμερα θυμίζει ένα παρανοηκό ματς ποδοσφαίρου, όπου διάφοροι ατάλαντοι ερασιτέχνες μπήκαν κατά λάθος στον αγωνιστικό χώρο και βάζουν τρικλοποδιές σε επαγγελματίες επιτυχημένους.
24 σχόλια:
Αν ήταν η ζήλια ψώρα,θα γέμιζε όλη η χώρα...
ποια ταινία αντιγράφει θα μας πούν? γιατί αυτό το έχω ακούσει πολλές φορές.
Nikatsu...
κι αυτό ειν' το πιο λυπηρό. Εδώ το βλέπουμε στα blogs, που ειν' ένας μικρόκοσμος, τον άλλον που έφτασε στις Κάνες θα άφηναν;
mahler76...
θα τη βρεις αν ψάξεις στην Ε σε ένα άρθρο του Μικελίδη. Δεν πρόκειται να την ξέρεις, μιλάμε για μια ταινία του ΄76 από το Μεξικό που παίχτηκε στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια αφιερώματος στον σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Κιν/φου Θεσ/νίκης. Αστειότητες, κατά τη γνώμη μου.
Καταλαβαίνω το θυμό σου, αλλά νομίζω ότι κάπου χάνεις το δίκιο σου.
Για παράδειγμα, ο Κυνόδοντας για εμένα ήταν μια ταινία που άργησε. Δεν ήταν απαραίτητα κακή, αλλά άργησε. Άργησε πολύ. Είχα κάνει μια υποτυπώδη εργασία για το πανεπιστήμιο γύρω από την ταινία. Εκεί, περιγράφω αδρά την άποψή μου για την ταινία.
Όσον αφορά, όμως, αυτά που έγραψες, θεωρώ ότι είναι κρίμα να υιοθετούμε θέσεις όπως ''επιτέλους μια ελληνική ταινία αναγνωρίζεται! αφήστε την ήσυχη!'', γιατί με αυτήν την ταινία ο Λάνθιμος έδειξε ότι έχει σπουδαία προοπτική. Τέτοιοι ''πατριωτικοί'', ας πούμε, λόγοι υπονομεύουν την αξία της ταινίας.
Και τελοσπάντων, θέλω να πω ότι ο Κυνόδοντας δεν ήταν αριστούργημα, αλλά ήταν σε γενικές γραμμές μία χαρά. Been there, Done that, αλλά μία χαρά. Ας ξεχάσουμε ότι ήταν ελληνική. Άλλωστε, αυτό που ξάφνιαζε στην ταινία ήταν η μη-ελληνικότητά της. Πρέπει να πάψουμε, νομίζω, να συγκρίνουμε τα ελληνικά δεδομένα με τα παγκόσμια. Δεν υπάρχει λόγος να τρωγόμαστε γύρω από μια ταινία.
Είχα διαβάσει, θυμάμαι, το άρθρο του Μικελίδη και δεν νομίζω ότι είχα θυμώσει τόσο. Ούτε καν το έχω συγκρατήσει, για να καταλάβεις.
@Σ.Π.Ρ.
έκανες για την ιατρική εργασία για τον Κυνόδοντα??
Σ.Π.Ρ. ...
με το άρθρο του Μικελίδη επίσης δεν είχα θυμώσει. Δημ/φος είναι στην τελική, γνώστης του κιν/φου, είδε την ταινία ή άκουσε γι' αυτήν- τη μεξικανική εννοώ- και τό 'γραψε. Με θυμώνουν όμως οι κατινιές των Ελλήνων συναδέλφων μ' αυτές τις ανώνυμες κακοήθεις επιστολές. Ντροπή, το λιγότερο! Όποιος έχει τ' αρχίδια, να βγει να καταγγείλλει επωνύμως και δημόσια το clopy right κι όχι κάτω απ' το φασιστοειδές όπλο της ανωνυμίας του. Σίγουρα ο "Κυνόδοντας" δεν είναι αριστούργημα, παρ' όλο που εμένα μου άρεσε κι είχα κάνει και σχετικό post, αλλά αυτό ειν' άλλο. Θέλω να πω στην πραγματικότητα ότι καλώς ή κακώς στον χώρο αυτό κινούμαι κι εγώ και τα λαμόγια υπερτερούν των ορίτζιναλ καλλιτεχνών. Λυπηρό, αλλά ρεαλιστικό...
Aπό όσα έχω πληροφορηθεί, μάλλον δεν πρόκειται για αστειότητες, κάπου μάλιστα διάβσα ότι το παραδέχθηκε και ο ίδιος ο Λάνθιμος (θα προσπαθήσω να βρω το σχετικό λινκ).
malher76,
σχετικό άρθρο που αναφέρεται στην ταινία, με αφορμή του άρθρο του Μικελίδη διαβάζεις ΕΔΩ: "Ένας οικογενειάρχης επιχειρηματίας κλειδώνει καθημερινά φέυγοντας για την δουλειά του την γυνάικα του, μαζί με τις δυό του κόρες και τον γυιό του σπίτι του, προσπαθώντας να αποκλείσει τις πιθανότητες να έρθουν σε επαφή με τον έξω κόσμο!
Ενώ ο πατέρας λείπει, τα παιδιά πάιζουν τυφλόμυγα,κάνουν μπάνιο μαζί και χαιδέυονται προσπάθώντας να ικανοποιήσουν τις ορμές τους.
Όταν ο πατέρας επιστρέφει, τους επιβάλει και κάθονται όλοι γύρω απο το ίδιο τραπέζι και όταν εκείνος διαβάζει κάτι, η οικογένεια έιναι υποχρεωμένη να επαναλαμβάνει τα λόγια του!
Το παγερό σέξ με τα ρούχα που κάνει ο πατέρας στην ταινία του Λάνθιμου με την καταπιεσμένη σύζυγό του, το ζωάκι που σφάζουν με μανία τα παιδιά, οι τιμωρίες, η γυμναστική, τα αντικείμενα που πετούν απο την άλλη μεριά του μαντρότοιχου για να ακούσουν τι υπάρχει, είναι όλα ευρηματικές σκηνές της ταινίας του Μεξικανού σκηνοθέτη!"
O Νίκος Φενέκ Μιχαηλίδης γράφει: Πράγματι, αν κοιτάξει κανείς την ταινία στο U-Tube (μπορεί μάλιστα να τη βρει και σε VHS σε βιντεάδικα), θα δει πολλές ομοιότητες. Και πρώτα η ιστορία [....] Σίγουρα οι πολλές αυτές ομοιότητες δεν είναι τυχαίες. Ο σκηνοθέτης δεν μπορούσε, τουλάχιστον στους τίτλους της ταινίας, να αναφέρει ότι εμπνεύστηκε από την ταινία του Ριπστάιν; Παράδειγμα ο Νίκος Παναγιωτόπουλος, που στην ταινία του «Beautiful People», ανέφερε πως εμπνεύστηκε από την «Περιφρόνηση» του Γκοντάρ.
Ο τίτλος της μεξικάνικης ταινίας είναι "El Castillo de la Pureza" και μπορείς να την δείς ολόκληρη ΕΔΩ, για να βγάλεις τα συμπεράσματά σου.
mahler76...
εσένα ελπίζω να σου απαντήσει ο Σ.Π.Ρ.
Κατερίνα σ-Μ. ...
κατ' αρχάς, το σχόλιο σου δεν ξέρω γιατί μού ήρθε όχι μία, ούτε δύο, αλλά οχτώ φορές!
μπήκα στο youtube κι είδα το πρώτο κομμάτι. Ως τι είχε προμοταριστεί η ταινία αυτή; Ως "μπουνιουελική"; Ως σουρεαλιστική; Διότι εγώ αυτό που εισέπραξα απ' το πρώτο πλάνο με το αργό τράβελινγκ μεσ' στον προαύλιο χώρο του σπιτιού, ήταν η αίσθηση ταινίας τρόμου. Αν βρω χρόνο σίγουρα θα τσεκάρω και τα υπόλοιπα κομμάτια. Αλλά αυτό ειν' το θέμα μας; Να ψάξουμε να βρούμε ομοιότητες με τον "Κυνόδοντα" του Λάνθιμου; Κι άντε και τις βρήκαμε τις ομοιότητες, σου λέω εγώ. Μετά τι κάνουμε; Κόβουμε αρχικώς τον Λάνθιμο απ'τις υποψηφιότητες της Ελλάδας για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, δηλαδή δεν στέλνουμε καμία ταινία. Ύστερα λέμε στις χιλιάδες κόσμου που τίμησαν την ταινία στις αίθουσες "Κύριοι, περάστε να πάρετε το αντίτιμο του εισιτηρίου σας. Η ταινία ήταν κλεψιμέικη και ο σκηνοθέτης της σεσημασμένος διαρρήκτης"...Γι' αυτό ξαναλέω ότι πρόκειται περί αστειοτήτων και μακάρι αν πάει τελικά ο "Κυνόδοντας" στα Όσκαρ να μας φέρει ένα κιόλας. Παραδέχομαι, όμως, εφόσον βρω χρόνο- όπως είπα- και δω την ταινία του Ριπστάιν ότι ο Λάνθιμος έπρεπε να αναγράψει στο ζενερίκ το "πάτημα" του ή την "επιρροή" του.
Αυτά & ευχαριστούμε για το χρήσιμο link.
μιλώντας γενικά για τις υποψήφιες ταινίες για τα όσκαρ, αν μια ταινία υποβληθεί από μία χώρα και φάει άκυρο από την Ακαδημία επειδή είναι αντιγραφή άλλης ταινίας αυτό δεν είναι ρεζιλίκι???
mahler76...
από ποιαν Ακαδημία εννοείς; Αυτή των Όσκαρ ή την άλλη τη νεοσύστατη, την ελληνική, που αποφάσισε να στείλει τον "Κυνόδοντα" στα Όσκαρ; Όποιαν Ακαδημία και να εννοείς, σε μια τέτοια περίπτωση που λες, δε μιλάμε απλώς για ρεζιλίκι, αλλά για ρόμπα ξεκούμπωτη...
Μετά τι κάνουμε; Κόβουμε αρχικώς τον Λάνθιμο απ'τις υποψηφιότητες της Ελλάδας για τα ξενόγλωσσα Όσκαρ, δηλαδή δεν στέλνουμε καμία ταινία.
Τα άρθρα που παρέθεσα, γράφτηκαν τον Ιούνιο, πριν εγκριθεί η ταινία. Τότε έγινε το "σούσουρο", αλλά, όπως είδαμε, καθόλου δεν επηρέασαν την κρίση της επιτροπής, αφού ομόφωνα αποφάσισε, χθες, να εκπροσωπήσει την Ελλάδα η ταινία του Λάνθιμου. Επομένως δεν μπαίνει ζήτημα "κοψίματος". Η επιτροπή έκρινε ότι είναι αξιόλογη και όσα σχόλια γίνονται, είναι στο πλαίσιο της ελεύθερης έκφρασης. Προσωπικώς, κρίνω από αυτό που εισπράττω από κάθε φιλμ και δεν με ενδιαφέρουν τυχόν επιρροές, ή και αντιγραφές ακόμα.
υ.γ.
Υπάρχει πρόβλημα, εσχάτως, με τα σχόλια, σε πολλά μπλογκς, ειδικώς σ' αυτά που περιέχουν λινκς.
Νομίζω ότι ένα καλό ερώτημα είναι γιατί τελικά δεν θέλουν να αναδειχτούν Έλληνες καλλιτέχνες στο εξωτερικό;
Δε μπορώ να δεχτώ ότι είναι ζήλια, γιατί αυτό είναι κάτι το οποίο κατά κάποιο τρόπο ωφελεί όλους τους Έλληνες...
Το μόνο που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι άμα ήταν για καμιά γιουροβίζιον ή για κάμια βίσση και βανδή σίγουρα θα ήταν περήφανοι...
Συμφωνώ για την αναφορά στην επιρροή της ταινίας και θα τσεκάρω σύντομα το λίνκ.
Τι άλλο να πω δε ξέρω! Κρίμα για την χώρα που ζούμε και λυπάμαι που συνέχεια επιβεβαιώνεται η σκέψη που κάνουν αρκετοί ότι αν θέλεις να κάνεις κάτι τουλάχιστον στον καλλιτεχνικό χώρο φύγε μακριά από την Ελλάδα... Σαν να τρώει τα παιδιά της ένα πράμα...
Αυτά...
Καλό βράδυ:)
εννοούσα την Ακαδημία των όσκαρ. Αν όπως λες (αυτό πίστευα κι εγώ) ότι θα γίνουμε ρόμπα, ίσως για αυτό κάποιοι αντιδρούν στην υποψηφιότητα του Κυνόδοντα επειδή πιστεύουν πως είναι αντιγραφή. Όπως και να έχει, τέτοιες απόψεις για μη καταλληλότητα της υποψήφιας ταινίας θα πρέπει να εκφράζονται επώνυμα και όχι ανώνυμα, και κυρίως με στοιχεία.
Κατερίνα σ-Μ. ...
"Προσωπικώς, κρίνω από αυτό που εισπράττω από κάθε φιλμ και δεν με ενδιαφέρουν τυχόν επιρροές, ή και αντιγραφές ακόμα".
τώρα είπες το πιο σωστό. Και πάνω σ' αυτό να προσθέσω ότι σκηνοθετικά - ξεκινώντας από το πλανάρισμα, την κιν/φηση- ο Λάνθιμος δεν έχει καμία σχέση με τον Μεξικανό "προκάτοχο" του. Αυτό είναι ολοφάνερο ακόμη και σ' έναν αδαή περί των κιν/φικών.
Είναι πολλά όσα ακολούθησαν και δεν έχω το χρόνο, δυστυχώς, να παρακολουθήσω, αλλά θα απαντήσω στο Μάλερ:
Ε, όχι βέβαια για την ιατρική. Απλώς, ενίοτε ασχολούμαι και με τις σχολές των φίλων μου. Η εργασία για τον Κυνόδοντα έγινε, προφανώς, για τη σχολή κινηματογράφου.
roundel...
"αν θέλεις να κάνεις κάτι τουλάχιστον στον καλλιτεχνικό χώρο φύγε μακριά από την Ελλάδα..."
ασ' το αυτό, δεν ξέρεις πόσο πονάει. Εμένα ειδικά που αγαπώ πολύ αυτόν τον τόπο...
mahler76...
κοίτα, άμα ήταν να πάρει το Όσκαρ και μετά να του το ζητούσαν πίσω, γιατί θα καταλάβαιναν ότι η ταινία ήταν "κλεμμένη", ναι μεν ρόμπα ξεκούμπωτη, αλλά και χρυσοκέντητη! Οπότε...
Σ.Π.Ρ. ...
και γιατρός και σωστός σινεφίλ, λοιπόν!
Είναι πραγματικά ντροπή αυτό που γίνεται...δεν θέλω να πιστεύω ότι είναι "προνόμιο" ελληνικό!
Αυτοί είμαστε. Γι' αυτό κι έχουμε τους πολιτικούς που μας αξίζουν.
Ανώνυμος...
όχι, είναι προνόμιο του ανθρώπινου φθόνου, μιας πραγματικής "αμαρτίας" που σπανίως αποβάλλεται από τη ρίζα της κι εδώ συμπεριλαμβάνω τον εαυτό μου επίσης. Ευτυχώς που μέχρι τώρα μόνο τη "ζήλεια" δεν έχω αφήσει να με κυριεύσει, ιδιαίτερα στα επαγγελματικά μου.
Χρηστος Α. Μιχαηλ...
πες τα μας, αγόρι μου κι εσύ, βγάλε το άχτι σου ενάντια σε ότι μας κάνει τη ζωή δύσκολη.
Δημοσίευση σχολίου