Η πιο χίπικη ελληνική ταινία δεν ήταν ούτε το Αλδεβαράν (1976) του Ανδρέα Θωμόπουλου, ούτε η Θεία μου η χίπισσα (1970) του Αλέκου Σακελλάριου με τη Ρένα Βλαχοπούλου. Αν υπολογίσει κανείς ότι τα μηνύματα των παιδιών των λουλουδιών έφτασαν στη χώρα μας με τουλάχιστον μία πενταετία καθυστέρηση, το δρόμο άνοιξε ο Θανάσης Βέγγος με τη ξεκαρδιστική κωμωδία του Επιχείρησις Γης Μαδιάμ της σουρεαλιστικής σειράς Θου- Βου! Η ταινία αυτή γυρίστηκε το 1968, ένα χρόνο δηλαδή πριν από το Woodstock και προβλήθηκε την επόμενη χρονιά. Ούτε που θα φανταζόταν ο δημιουργός της ότι ακόμη ένα χρόνο μετά, το 1970, η πρώτη προβολή του ντοκιμαντέρ από το Woodstock θα προξενούσε βίαια επεισόδια έξω από τους αθηναϊκούς κινηματογράφους! Ο μουσικός παραγωγός Ιλάν θυμάται χαρακτηριστικά τη χουντική αστυνομία να εισβάλλει σε ένα σινεμά και να προβαίνει σε κατάσχεση της κόπιας! Γιατί όμως ο Βέγγος θεωρείται κατά τη γνώμη μου πρωτοπόρος του εν Ελλάδι...χιπισμού; Είναι σίγουρο πως μιας και το Woodstock δεν είχε πραγματοποιηθεί ακόμη, ο Βέγγος είχε δει, πιθανώς και μελετήσει, το αντίστοιχο ντοκιμαντέρ του D.A. Pennebaker από το Monterey International Pop Festival του 1967! Έτσι εξηγείται το ψυχεδελικά ζωγραφισμένο αμάξι, ακριβές αντίγραφο των χίπικων βαν του Frisco, που χρησιμοποιούν με τον ανεκδιήγητο βοηθό του, Αντώνη Παπαδόπουλο, στις εξορμήσεις τους. Επίσης, είναι η πρώτη φορά που σε ταινία του ελληνικού εμπορικού κινηματογράφου ακούγεται ηχογράφηση της Janis Joplin! Όση ώρα δηλαδή παρακολουθούμε το φοβερό δίδυμο των πρακτόρων της συμφοράς on the road, στο ψυχεδελικό- όπως είπαμε- όχημα τους, ακούμε το κομμάτι Combination of the two από το άλμπουμ Cheap Thrills του ΄68, τον δεύτερο δίσκο της Joplin με τους Big Brother & The Holding Company! Το πιο σημαντικό όμως στοιχείο που καθιστά την ταινία Θου- Βου: Επιχείρησις γης μαδιάμ γνήσια χίπικη είναι ένα πλάνο που διαρκεί κλάσματα δευτερολέπτου! Η κάμερα του Θανάση (διότι ο Βέγγος υπογράφει τη σκηνοθεσία) βρίσκεται μέσα σε ένα δισκοπωλείο της εποχής. Μια κοπέλα με μίνι φούστα φεύγει κρατώντας στα χέρια της το άλμπουμ του Γιώργου Ρωμανού Στα Διονύσια και το στούντιο σε τραγούδια Μάνου Χατζιδάκι και δικά του, επίσης του ΄68 από το label Zodiac της Lyra! Δεδομένου ότι ο Ρωμανός πριν κι από τον Σαββόπουλο υπήρξε η πρώτη αξιόλογη περίπτωση Έλληνα ψυχεδελικού rocker, ο Βέγγος τον ενέταξε μ' αυτό τον τρόπο στην κωμωδία του, θέλοντας να αποτυπώσει 100% το στίγμα της Flower Power και στη μικρή χώρα μας! Εν κατακλείδι, μερικά χρόνια πριν από την απόλυτη κυριαρχία του ΝΕΚ που ασπάστηκε εν πολλοίς τα χίπικα ιδεώδη, αλλά και τη μαζική παραγωγή των σοφτ- πορνό του Όμηρου Ευστρατιάδη, όπου το εγχώριο μουσικό underground πέρασε μπροστά από το φακό, ο Θανάσης Βέγγος (εν αγνοία του;) μας χάρισε το πιο μεγάλο ντοκουμέντο για μια κατάσταση που πήγαινε να φτιαχτεί και στην Ελλάδα, μεσούσης της δικτατορίας!
* στο απόσπασμα από την ταινία με τους αστείους διαλόγους του Γιώργου Λαζαρίδη, ο Θου Βου- χίπης επιπλήττει τη γκαρσόνα που τους σέρβιρε...καθαρά ποτήρια! Και έπεται συνέχεια!
** το post αφιερώνεται στον Rena Fan.
12 σχόλια:
Ο Rena Fan ευχαριστεί θερμά τον Bosko και ελπίζει κάποτε να ανταποδώσει την αφιέρωση :)
Rena Fan...
Ο Rena Fan να κοιτάξει να στείλει τ' "Άστρο της Ανατολής" με τη Μαίρη Λίντα που το περιμένει τέσσερις μέρες τώρα ο Bosko!
O bosko το περιμένει πέντε μέρες, αλλά ας μην το κάνουμε θέμα... Ο Rena Fan ή θα διαβάζει αναρτήσεις ή θα ψάχνει τα αναρίθμητα mini disc του. Και τα δυο δεν γίνονται!
ΥΓ Αύριο οπωσδήποτε.
Rena Fan...
Ο bosko δεν το βιάζεται καθόλου, απλά το λέει για να μην ξεχαστεί ο Rena Fan! ;)
Ο Rena Fan αποδεικνύει κάθε τόσο μέσα από το blog του ότι εκτός από πετριά έχει και μνήμη ;)
(όλο αυτό δεν σου θυμίζει εκείνο τον δίσκο του Σαββόπουλου;;;)
Rena Fan...
ποιον απ' όλους;
Τον δίσκο του Σείριου: "Ο κύριος Σαββόπουλος ευχαριστεί τον κύριο Χατζιδάκι και θα 'ρθη οπωσδήποτε"
ΥΓ. θα πάρεις και Γιοβάννα να τραγουδάει Χατζιδάκι για μπόνους :)
Rena Fan...
ναι, ναι, αν δεν είχε τόσο σημαντικό έργο από μόνος του ο Νιόνιος, θα λέγαμε ότι ήταν ο καλύτερος δίσκος του διά χειρός Μάνου Χατζιδάκι! Όπως και τα εξαιρετικά "Το ελληνικό πρόσωπο του Γιώργου Νταλάρα" και "Η Χάρις Αλεξίου σε απρόβλεπτα τραγούδια"!
ΟΚ, καλοδεχούμενη κι η Γιοβάνα!
έχω μόνο το "Αν θυμηθείς τ' όνειρο μου" του Μίκη σε ενορχήστρωση και δ/νση Χατζιδάκι (και σε 45αράκι παρακαλώ από παζάρι στο Μοναστηράκι)!
ΣΙΓΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΕ Η ΡΕΝΑ ΠΑΡΤΙΔΕΣ ΜΕ ΤΑ ΑΠΛΥΤΑ ΧΙΠΠΟ-ΚΟΜΜΟΥΝΙΑ.ΤΗΝ ΕΧΕΙΣ ΔΕΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΥΧΟΤΑΝ ΣΤΗ ΘΑΤΣΕΡ? ΒΕΓΓΟΣ ΔΕ ΛΕΕΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΡΕΝΑ ΚΑΛΗ, ΟΜΩΣ ΜΑΚΡΑΝ ΕΚΤΟΣ ΤΗΣ ΛΑΜΨΗΣ ΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ!!!
Ανώνυμος...
πω, πω, αρχηγέ μου, η μαλακία σου και νεκρούς ανασταίνει!
μην ξαναπιάσεις στο στόμα σου την Αλίκη, θα σου σπάσω τα παΐδια!
(που τη βρίσκεις την όρεξη με την τσίμπλα στο μάτι, απορώ...)
Αγαπητέ μου Μπόσκο,
οι παρατηρήσεις σου ήταν καταπληκτικές. Κι εγώ αναλύω σκηνή-σκηνή πολλές ταινίες και παρατηρώ τα απαρατήρητα, αλλά εν προκειμένω, λόγω ειδικευμένων γνώσεών σου, δεν σε φτάνω με τίποτα!!!
Στα σοβαρά λοιπόν ο Βέγγος έχει αντιληφθεί πολλά περισσότερα περί χιπισμού από ό,τι η απλοϊκή προσέγγιση της ταινίας αφήνει να εννοηθεί...
Ιφιμέδεια...
καλώς τη την καλοκαιρινή μου παρέα!
κοίτα, θα μπορούσαμε ακόμη να ισχυριστούμε ότι ο Βέγγος, αυθεντικός αριστερός, οσμιζόταν οτιδήποτε προοδευτικό και δει νεολαιίστικο στον καιρό του.
μπορεί πάλι να μην είχε ιδέα περί Monterey και χιπισμού και να λέμε άσχετα πράγματα.
η ταινία του, όμως, εμένα αυτά που γράφω μού έδειξε!
Δημοσίευση σχολίου