Τρίτη 6 Σεπτεμβρίου 2011

τα-κατά-γιώτα-βέη-τσιτσάνη-έργα














ΓΙΩΤΑ ΒΕΗ

ΤΣΙΤΣΑΝΗ ΕΡΓΑ - ΚΑΠΟΙΑ ΒΡΑΔΙΑ ΜΑΓΙΚΗ

LYRA

Σύμφωνα με το, όλο προσωπικές μνήμες, σημείωμα της Γιώτας Βέη στο ένθετο της έκδοσης, η κυκλοφορία ενός δίσκου με την ίδια σε τραγούδια του Βασίλη Τσιτσάνη επιβαλλόταν από τότε που λόγω ενός "διαμαρτυρόμενου ανικανοποίητου πάθους" αποφάσισε να "φύγει από κοντά του". Λογικά, μιλάμε για τα μέσα προς τέλη της δεκαετίας του 1970, τότε που ο Τσιτσάνης μεσουρανούσε στο Χάραμα της Καισαριανής και η πλειοψηφία των Ελληνίδων ερμηνευτριών του λαϊκού - έντεχνου τραγουδιού εμφανιζόταν κατά καιρούς στο πλευρό του. Σήμερα, λοιπόν, η ταυτισμένη κατά κόρον με το δημοτικό τραγούδι Γιώτα Βέη μπήκε στο στούντιο με τη συμβολή ενός καλοκουρδισμένου, όσο και καλογυαλισμένου λαϊκού συγκροτήματος, και ηχογράφησε 18 κλασικά τραγούδια του Τσιτσάνη: από τη Συννεφιασμένη Κυριακή και την Αχάριστη μέχρι τη Σεράχ και τη Γκιουλμπαχάρ. Επίσης, όπως μας πληροφορεί πάντα στο ένθετο ο συγγραφέας και βιογράφος του Τσιτσάνη, Σώτος Αλεξίου, το τραγούδι Τα μάνταλα ακούγεται τώρα ολόκληρο με στίχους ξεχασμένους από την εποχή που η Μαρίκα Νίνου το ερμήνευε στου Τζίμη του Χοντρού. Επί της ουσίας, τώρα, η Γιώτα Βέη έχει μεγαλώσει! Τόσο όμορφα, όμως, που οι ερμηνείες της στα συγκεκριμένα χιλιοηχογραφημένα τραγούδια παραπέμπουν σ' αυτές των λαϊκών τραγουδιστριών του Ιταλικού Νότου. Το γρέζι στη φωνή της σε συνδυασμό με έναν χαμηλότονο τρόπο τραγουδίσματος έχουν κάτι από την αμεσότητα και τη λειτουργικότητα άλλοτε της προσευχής και άλλοτε της διαμαρτυρίας, αλλάζοντας - ενδεχομένως ασυναίσθητα εκ μέρους της - και προς το καλύτερο, κατά τη γνώμη μου, τον εξωστρεφή χαρακτήρα ορισμένων κομματιών του Τσιτσάνη. Αυτό, όπως κι αν το πάρει κανείς, είναι άποψη και χρήζει σημασίας σε μία περίοδο σχεδόν τριάντα ετών από τον θάνατο του δημιουργού, όπου τραγούδια του έχουν ηχογραφήσει, μεταξύ άλλων, ο Γιώργος Μαργαρίτης και ο Λευτέρης Πανταζής, η Σόνια Θεοδωρίδου και η Μαρία Φαραντούρη. Εκείνο, ωστόσο, που θα χαρακτήριζα μειονέκτημα του δίσκου της Βέη είναι η απόφαση της ακριβώς να συνοδευτεί από πενταμελή λαϊκή ορχήστρα, καλή μεν, συμβατική δε, κατάλληλη δηλαδή και για μία πιο συμβατική ερμηνευτική προσέγγιση του ρεπερτορίου, την οποία η καλλιτέχνιδα κατόρθωσε να αποφύγει τουλάχιστον σε ότι αφορά τη δική της δουλειά. Πιστεύω πως εάν η Γιώτα Βέη απέδιδε τα τραγούδια του Τσιτσάνη συνοδεία μόνο ενός οργάνου, κιθάρα ή μπουζούκι - δεν έχει σημασία, η πρόταση της θα ήταν ακόμη πιο ολοκληρωμένη και πραγματικά θα ξεχώριζε. Την επιμέλεια του δίσκου ανέλαβε ο Άγγελος Γιωργάκης, ο οποίος παίζει μπουζούκι, μπαγλαμά και κάνει δεύτερες φωνές, με τη συμβολή του Θανάση Σοφρά (μπάσο), του Αλέξανδρου Καψοκαβάδη από τους Ματ σε 2 Υφέσεις (κιθάρα, φωνητικά), του Ηρακλή Βαβάτσικα (ακορντεόν), της Τίνας Δημητροπούλου (κρουστά) και του Γιάννη Αβραμίδη (μπουζούκι σε ένα τραγούδι).

11 σχόλια:

pl@νόδIοS παρατηρητής είπε...

Bosko δεν άκουσα ακόμα τη δουλειά της αλλά θεωρώ κορυφαία Τσατσανική ερμηνεύτρια την Σωτηρία Μπέλου ...

BOSKO είπε...

Δον Κιχωτης...
σίγουρα η Μπέλλου ήταν η ΤΟΠ ερμηνεύτρια του Τσιτσάνη, μαζί με τη Νίνου βέβαια, αλλά και η νεότερη γενιά τραγουδιστών-τραγουδιστριών ηχογράφησε τα κομμάτια του, δικαιώνοντας τον ως διαχρονικό σπουδαίο λαϊκό συνθέτη.
* με το...Τσατσανική γέλασα πάντως! Αφού δεν έγραψες Τσετσενική να νομίζουν πως η Βέη την είδε ξαφνικά αντάρτισσα:-))

pl@νόδIοS παρατηρητής είπε...

χαχαχαχ Τσιτσανική και όχι Τσετσενική ... τι διάλο αντάρτης είναι .... Την Ρόζα Εσκενάζυ δεν την ήθελε ....παρακολουθούσα ένα αφιέρωμα στον Χριστιανόπουλο ο οποίος πήρε το μέρος της Ρόζας και ανέφερε οτι ήταν καλύτερη της Νίνου ...Η Μπέλου είναι από ένα χωριό δίπλα στη Χαλκίδα την Δροσιά ... Φέτος της έγινε και αφιέρωμα ... .

BOSKO είπε...

Δον Κιχωτης...
εδώ θα διαφωνήσω με τον Θεσ/νικιό Χριστιανόπουλο. Η Εσκενάζυ ήταν πολύ καλή στους αμανέδες και τα σμυρναίικα. Ο Τσιτσάνης ήθελε φωνές που να "κουβαλάνε" άλλα πράγματα, ενδεχομένως πιο "έντεχνα" και να υπηρετούν τις συνθέσεις του. Η Νίνου και η Μπέλλου γι' αυτό ακριβώς τον ερμήνευσαν καλύτερα απ' όλες τις τραγουδίστριες του. Πάντως, τσέκαρε και τη Γιώτα Βέη, έχει μια πολύ ιδιαίτερη χροιά η φωνή της για τέτοια πολυακουσμένα τραγούδια.
ναι, Χαλκιδαία ήταν η Μπέλλου, το γνωρίζω.

pl@νόδIοS παρατηρητής είπε...

Οκ θα την ψάξω και θα σου πω .... Χαιρετώ ....

τ2φ είπε...

Δεν την παλεύω με την αγαμία του Χριστιανόπουλου,και η Νίνου να του άρεσε,την Ρόζα θα διάλεγε,εντάξει ιδιαιτερος ποιητής αλλά πολύ ποζεράς και υπερεκτιμημένος.Σκέτη μελούρα.

BOSKO είπε...

τ2φ...
έτσι λες, ε; ενδεχομένως αυτή του η αγαμία, πάντως, που εγώ θα την ονόμαζα ερωτικό ανικανοποίητο, να τον έκανε να γράψει πολύ σημαντικά υπαρξιακά ποιήματα.
το "ποζεράς" σημαίνει "φαμφάρας"; η αλήθεια είναι πως του αρέσει να προκαλεί, κάτι που επίσης του αναγνωρίζω ως θετικό. Γιατί, ξέρεις καλά, υπάρχουν κι οι ποιητές που "με τους σοφούς του κράτους τα έκαναν πλακάκια" πού 'λεγε κι ο Βολφ Μπίρμαν. Ο Χριστιανό δεν ανήκε ποτέ σ' αυτούς.
υπερεκτιμημένος, τέλος, δεν θα τό 'λεγα. Ξέρω πως έχει μεγάλες αντιπάθειες στον ποιητικό χώρο, κάτι που καλλιέργησε ο ίδιος κατά καιρούς. Κι αυτό ακόμη θετικό το βρίσκω, να σου πω την αλήθεια.

τ2φ είπε...

Ε τώρα αν βαφτίσουμε την αγαμία ερωτικό ανικανοποίητο οκ,και τα δύο άσχημα είναι και άσχημα αποτελέσματα έχουν,οι λέξεις δεν αλάζουν το αποτέλεσμα.Ποζεράς ναι,και φαμφάρας,κάτι σαν τον Τζάγκερ δηλαδή.Θετικό να προκαλείς,θετικό και να μην προκαλείς,ιδιαίτερα όταν αυτό δεν το κάνεις εκ του ασφαλούς.

"με τους σοφούς του κράτους τα έκαναν πλακάκια"
Αυτό το είχε πεί με άλλα λόγια για τον Χατζιδάκι.
Δεν μιλάω για ποιητικό χώρο και τέτοια ρε Αντώνη,αυτά ειναι της πλάκας,τα ξέρεις καλύτερα,δεν χρειάζεται να είσαι ποιητής για να κρίνεις έναν ποιητή.

BOSKO είπε...

τ2φ...
ΟΚ, εμένα μου αρέσει η ποίηση του Χριστιανόπουλου, όπως και οι πολλές μελοποιήσεις που έχουν γίνει στα ποιήματα του. Την επόμενη, θα σου χαρίσω τα άπαντα του, αφού περάσω απ' την Οδό Πανός πρώτα. Μου φαίνεται ότι τον κρίνεις από τον δημόσιο λόγο-παρουσία του περισσότερο και λιγότερο από το έργο του.

Β.Σ. είπε...

ο Χριστιανόπουλός μπορεί να μοιάζει σαν μια ξεδοντιάρα κακιασμένη που όπου βρει χώνει. . .
αλλά ήθελε αρχίδια από τέλη 50 να είσαι και να γράφεις την διαφορετική ερωτική ταυτότητα. . .
έχει γράψει στιχάρες πάντως...

BOSKO είπε...

πλησίον του ποιητή...
καλή φάση!
απ' τον Τσιτσάνη και τη Γιώτα Βέη φτάσαμε στον Χριστιανόπουλο.
αυτές είναι μπλογκοσυζητήσεις, όχι μαλακίες:-))